Hej! Nu har jeg søgt :o igennem forummet i et par dage, men har ikke fundet de svar, jeg søger.  :-/

Jeg bor på landet og har en typisk trælade på over 200m2. Nu tænkte jeg på at bygge en garage inde i laden på ca. 40-50 m2, så man har et rigtig sted at holde til.
Men hvordan skal jeg udforme væggene? Dem jeg har talt med siger dobbeltgips, forskudt monteret, kun det! Men kan jeg gøre noget andet med tanke på gips' dårlige egenskaber hvad angår slag, stød samt fastgørelse af hylder etc. Kan man bruge træplader af forskellige slags?
Hvad gælder for loftet?

Meget taknemmelig for hjælp.

Ronnie

Dobbeltgips er jo for brandsikringen, men det burde vel gå at sætte mdf bag gipspladerne, så der er noget at fæstne i. Ellers må du simpelthen fæstne på reglarne.

Gips i al ære, men er det kun med gips man kan opnå korrekt brandsikring?
Har set visse svar om at også OSB og spån kan give godkendt brandsikring i visse tilfælde og i den rigtige kombination med andre materialer. :-?

/Ronnie

Dobbeltgips med stenuldsisolering til brandsikring. MDF tror jeg ingen sætter bag gips da det nok er den dyreste plade der findes... Næsten i hvert fald. Desuden ikke så godt at skrue i. Plywood-OSB-Spån er vel kvalitetsrækkefølgen.

Mente naturligvis OSB.

Men så skal jeg altså opsætte OSB, Gips, Gips regnet fra regel? Er det det eneste, der er godkendt?
Nogen har tidligere sagt, at selv brandbare materialer beskytter mod brand, og at f.eks. OSB og spån giver beskyttelse.
Som jeg har tolket visse tidligere tråde, så burde det på en eller anden måde kombinere f.eks. gips, osb, mineraluld... ??? Men hvordan... :o

/Ronnie

I min garage satte jeg op betonfiber plader i stedet for gips på væggene... brandsikkerheden i disse ved jeg ikke, men det burde være pokkers godt...!? desværre koster de en masse penge mere end gips....

men de er rigtig stærke....

RonnieBe sagde:
Hej! Nu har jag søgt :o igennem forummet i nogle dage, men har ikke fundet de svar, jeg søger. *:-/

Jeg bor på landet og har en typisk trælade på godt 200m2. Nu tænkte jeg bygge en garage inde i laden på ca. 40-50 m2, så man har et rigtigt sted at være.
Men hvordan skal jeg udforme væggene? Dem jeg har talt med siger dobbeltgips, forskudt monteret, kun! Men kan jeg gøre noget andet i betragtning af gipsets dårlige egenskaber med hensyn til slag, stød samt fastgørelse af hylder osv. Kan man bruge træplader af forskellige slags?
Hvad gælder for loftet?

Meget taknemmelig for hjælp.

Ronnie
http://www.norgips.se/projektering/travstomme
lidt hjælp angående brandklassificeringer

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.