Ja så var jeg der igen med et spørgsmål om, hvordan i alverden man tager huller i overfladematerialet, så alt passer. Sidst var for nogle uger siden angående gulvspånpladerne.

Nu drejer det sig om gips på væggene. I det lille badeværelse har jeg et antal dåser, som skal monteres. Dåser fordi jeg bruger Uponors fixtursystem. Til besværet hører også, at det er et rum med skråloft, så det forstyrrer lidt med målpassningen.

Så hvordan gør man egentlig for at sætte gipsen godt, så det ligger godt an i samlinger og mod loftet og ikke mindst, med små sprækker mod dåserne. Disse skal jeg derefter forsegle med fugemasse, og ovenpå det bliver der vådrumsfarve med dens system.

At fuge pladen mellem et par dåser føles ikke særlig godt.... Fortæl gerne, hvordan I, der kan dette her, gør det!

Kan tilføje, at dåserne er mindre i dimension end apparatdåser til el, så de magneter fungerer ikke, hvis nogen kom på den idé. :S

Stor behov for tips!

Jeg måler med målebånd, og det plejer at lykkes.

Protte

Et andet tip er at smøre dosens kant med en slags farve (skocreme, børnenes fingermaling, hvad som helst - men undgå konens læbestift, hvis du er bange for forholdet), og derefter trykke pladen på plads mod doserne. Sav derefter efter farvemærkerne.

Hole-In-One. En magnetisk guide. Man sætter en magnet i dosan, fæster gipset, så lader man en anden magnet fæste mod den første.

Men nu var de jo ikke i den rigtige størrelse til hole-in-one.

Er det Uponor Vægdåse M6 eller lignende, du bruger?

Har set en løsning, hvor man har lavet en egen jig, der er placeret inde i dåsen for at centrere en boretip til en hulsav med dimensioner, der går lige uden for dåsens kanter. Samme princip som hole-in-one, men denne så hjemmelavet ud. Hvis jeg husker rigtigt, blev der lavet et lille hul i pladen, som var så præcist, at man kunne centrere tippen, pladen blev monteret mod loftet, og så borede man hvert hul ved dåsen med hulsaven. Det blev perfekte huller, men jeg syntes personligt, det så livsfarligt ud med tanke på risikoen for at sætte centreringsborets tip for dybt og derefter risikoen for at få skidt og gipsskiver i forbindelsen. Hvis ikke uponor har sin egen sådan makapær, ville jeg nok have kørt den gode gamle stil med tommestok samt evt. risiko for at skulle fylde lidt op med passende mørtel, før tætningslaget.

T
andersmc sagde:
Hole-In-One. En magnetisk guide. Man sætter en magnet i dosan, fæstner gipset, så lader man en anden magnet fæstne mod den første.
Hehehe....du læser vist ikke HELE indlæggene:P

cederbusch sagde:
Kan tilføje at dosorna er mindre i dimensionen end apparatdosor för el så de magneterna fungerer ikke om ngn kom på den idéen.

At måle nøjagtigt er knebet, det klarer du med tanke på, hvor nøjagtig du har været tidligere. Ellers findes der dem, der bruger tid på at skabe ting, der passer i fiksturen (ung. som hole in one indsatsen) og har et søm igennem for at finde centrum på skiven, der skal på.

Du kan lave en bore-skabelon i valgfrit materiale, fx gips.
Nu ved jeg ikke, hvor stort område du har hullerne på, men det er altid lettere at håndtere et mindre stykke gips end et større synes jeg.
Går måske endda at tegne hullerne fra bagsiden hvis der ikke er noget i vejen?
Om du først borer til den rette dimension eller går via mindre borehuller og rasp/fil er vel et spørgsmål om smag.
Med en skabelon har du i det mindste den indbyrdes hole-position korrekt.
Hvis du så sørger for at få den i niveau, er det lettere at måle ud fra kanterne på skabelonen og overføre målene til den rigtige gipsplade.
Sikkert ikke den mest professionelle løsning, men sådan noget ville jeg have gjort, hvis jeg ville have det præcist.
Ved præcis hvilket besvær det er med skråtag ;)
Tænk lidt over hvordan du vil have samlingen mellem væg, skråtag og loft også.

Mange gode tips, tak. Jeg hælder til at fremstille noget at stoppe ind i dosen og centrere en søm eller sådan. Eller så smører jeg noget på doserne, som sagt. Hustruens attiraljer undtaget, det er noteret.

Problemet er, at det meste ikke er i lod eller vater, så det bliver lidt besværligt at måle ud. Men raspen kommer vel til nytte.

Angående loftet, så tænkte jeg at forsøge at tilslutte gipsen så tæt på glespanelet, som jeg har sat i loftet, som muligt. Så plader i loftet. Fuge i sprækker. Så må vi se, om der skal være lister eller ej.

Med samlingen mente jeg, at man skal tænke på, hvad den senere skal møde, som måske ikke er opsat endnu.
Hvis du holder to reststykker mod hinanden i en eller anden skæv vinkel, så forstår du, hvad jeg mener.
Hvis du ikke allerede gjorde det ;)
Der er mange varianter der.

Jo fuge må jeg også gøre :P

Tjekkede med fyren nu, jeg så brugte jiggen, og de havde faktisk brugt en tilsvarende hole-in-one og lavet en jigg. Tilsyneladende tog det 5 minutter at lave jiggen, hvis du har de rigtige hulsave derhjemme. Jeg syntes, det var en virkelig smart måde, da jeg forstod, hvordan de havde fået det hele til at hænge sammen.

1) Køb passende hole-in-one på fx biltema, udover styringen for centreringsboret skal den være i plastik
2) Brug en hulsav, hvis indre diameter svarer til din boks' mål, formoder at man skal tænke på længden af centreringsboret på en eller anden måde her. Sav kanten af med andre ord

3) Nu har du en hole-in-one med de rigtige ydre mål til din boks, og fortsæt med en hulsav, hvis indre diameter er nogle mm større end boksens ydre diameter.

Eftersom de udgår fra en hole-in-one, beskyttes boksen og forbindelserne fra spidsen fra boret, dog livsvigtigt at støvsuge grundigt bagefter.

Når det gælder elboksene kan du...

- Skrue skruerne ud, der bruges til at fastgøre låget/stikket/afbryderen
- Klip hovedet af nogle søm, der passer i skruehullerne. De skal være så lange, at de stikker nogle mm ud, når de når bunden i skruehullerne
- Sæt de afklippede søm i skruehullerne med spidsen udad
- Hold pladen op, som den skal sidde, og tryk til
- Mellem mærkerne fra sømmene bruger du en hulbor

Måske ingen metode for dem, der gør dette dag ud og dag ind, men hvis man ikke vil bruge pengene på en hole-in-one (og tiden til at tilpasse den som i dette tilfælde) til et mindre antal huller, fungerer fremgangsmåden helt ok. Resultatet bliver i hvert fald godt.

har du en laser sigter du den på dosan og sætter gipspladen.

• Synes
Jkgbg
  • Laddar…
Så var det gips og færdigt. Det blev ingen "hole-in-one". Jeg målte og krydsede fingre for alle armaturer til vandet. Det gik nogenlunde godt faktisk. Den første plade allerbedst, så lidt dårligere. Men intet som lidt fugemasse ikke kan klare.

For elen, som kun var et sted, smurte jeg lidt ketchup på og trykkede pladen på plads. Så var det jo bare at sigte med hulsaven på midten og køre. Blev godt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.