Problemerne hober sig bare op lige nu, så jeg kunne godt bruge lidt hjælp... 
I sommer byttede jeg facade til en lægtebeklædning. Jeg gjorde "kun" de planker færdige, som skal være nederst, så der er i dag en sprække mellem plankerne (som senere skal dækkes af lukkestykket, som jeg skal sætte op i februar, hvis alt går som planlagt (så I kan nok læse slutningen af april...)
Nu er jeg i gang med at trække al el indendørs om og skal så føre et rør ud over yderdøren til kommende belysning der...
så mit spørgsmål er, hvordan skal jeg gøre med, at der bliver en gennemboring i vindpappen (T-emballage sådan noget hvid "pap"...)
Det føles jo som om, det vil regne ind, hvis jeg bare borer et hul og stikker et vp-rør igennem.
Jeg kan heller ikke komme til at kunne fjerne en planke og tætne omkring røret...
hvad tror I?? har I nogle kreative forslag...
tak på forhånd...
I sommer byttede jeg facade til en lægtebeklædning. Jeg gjorde "kun" de planker færdige, som skal være nederst, så der er i dag en sprække mellem plankerne (som senere skal dækkes af lukkestykket, som jeg skal sætte op i februar, hvis alt går som planlagt (så I kan nok læse slutningen af april...)
Nu er jeg i gang med at trække al el indendørs om og skal så føre et rør ud over yderdøren til kommende belysning der...
så mit spørgsmål er, hvordan skal jeg gøre med, at der bliver en gennemboring i vindpappen (T-emballage sådan noget hvid "pap"...)
Det føles jo som om, det vil regne ind, hvis jeg bare borer et hul og stikker et vp-rør igennem.
Jeg kan heller ikke komme til at kunne fjerne en planke og tætne omkring røret...
hvad tror I?? har I nogle kreative forslag...
tak på forhånd...
Jeg påstår, at vinddugen bestemt skal beskytte mod regn. Den moderne vinddug har en funktion, der minder om Gore-tex. Det vand, der siver ind bag yderpanelet, skal ikke kunne trænge igennem vindbeskyttelsen. Derimod skal fugt indefra væggen kunne trænge ud gennem vinddugen. Vinddugen markedsføres i Sverige som vindbeskyttelse, men den er faktisk betydeligt klogere end som så. Søg på housewrap, tyvek, typar for funktionen.
Netop den type, du har anvendt, er noget elastisk. Gennemføringer skal laves gennem et lidt for lille hul i dugen. Det står med grøn tekst i installationsanvisningerne på emballagen.
Nu har jeg sagt imod moderator... Hvordan skal det her gå...?
Netop den type, du har anvendt, er noget elastisk. Gennemføringer skal laves gennem et lidt for lille hul i dugen. Det står med grøn tekst i installationsanvisningerne på emballagen.
Nu har jeg sagt imod moderator... Hvordan skal det her gå...?
Det går aldeles udmærket. Siger bare ikke imod mig i badeværelsesforumet.. 
Jo, visst kan den tætne. Men jeg mener, at den funktion ikke er nødvendig. Det er yderst lidt vand, der trænger igennem panelet, og det som trods alt gør det, siver igennem og løber ned på panelets bagside. Vandet har vel næppe sådan en fart, at det kan hoppe over luftspalten og ramme vinddugen?
Jo, visst kan den tætne. Men jeg mener, at den funktion ikke er nødvendig. Det er yderst lidt vand, der trænger igennem panelet, og det som trods alt gør det, siver igennem og løber ned på panelets bagside. Vandet har vel næppe sådan en fart, at det kan hoppe over luftspalten og ramme vinddugen?
Nåja, det er nok lidt forskellige religioner, og da er det sjældent nogen idé at argumentere for sin holdning. Jeg vælger at konstatere, at spørgeren har fået et svar på sit spørgsmål om gennemføringer.
Jeg bygger selv i øjeblikket ydervægge efter følgende princip (indefra og ud):
gips//K-plyfa//liggende 45x45 med isolering og installationer//aldersbestandig plast//stående 45x145 med isolering//K-plyfa(maskinspikret med 50x2,8)//windy//stående K-plyfa-strimler(spikrøm)//liggende profilbrættet panel. Det bliver rigtig solidt. Vindduken overlapper en drypnæse nede og naturligvis bruger jeg NTR AB i syllen.
Jeg bygger selv i øjeblikket ydervægge efter følgende princip (indefra og ud):
gips//K-plyfa//liggende 45x45 med isolering og installationer//aldersbestandig plast//stående 45x145 med isolering//K-plyfa(maskinspikret med 50x2,8)//windy//stående K-plyfa-strimler(spikrøm)//liggende profilbrættet panel. Det bliver rigtig solidt. Vindduken overlapper en drypnæse nede og naturligvis bruger jeg NTR AB i syllen.
Tak for svarene. Grunden til, at jeg synes, det kan regne ind, er, fordi facaden ikke er helt hel, lågene er ikke påsat, og så tror jeg, at der kan slå ind regn mellem plankerne er I med...??
jaja. jeg gør som I har sagt.
tak så vældig...
jaja. jeg gør som I har sagt.
tak så vældig...
Jeg er helt modtagelig for saglige argumenter..mattiasp sagde:
Men hvis Peter endnu ikke har fået lågene på, så har vindduken bestemt en vandtætende funktion, det er jeg helt enig i.
Klik her for at svare