Vi har i forbindelse med renoveringen af vores køkken fjernet en væg og støttet denne med limtræsbjælke og nogle stolper. Disse skal sandsynligvis være synlige senere og males hvide. Problemet er at få en pæn overgang mellem gipsen og stolperne/bjælken ved siderne. Det ser nogenlunde ens ud på den anden side. I skal ikke bekymre jer om vævet, jeg havde tænkt at lægge renoveringstapet over det.

Hvordan ville I have gjort? <se billede>

En døråbning med synlige træbjælker og stolper, usammenhængende med væggen; arbejdet ser ufærdigt ud med blotlagte gipskanter.

Sæt en kvartsliste kant til kant på den yderste regel. Kvartsliste lader du gå op til loftet. Så gips du ud til kvartlisten.

Men er ikke kvartslist lidt "mark of the amateur"?

Jeg synes det er svært at se fra billedet, men jeg synes det ser ud som om, at stolpen og reglen ligger på samme dybde. Da er det ifølge min yderst amatørmæssige mening svært at få det godt. Hvis du vil have synligt (malet) træ, er det måske en løsning at klæde dem ind med planhøvlet efter at have gipset der, hvor det passer?

Jeg havde sat en klenere regel i mellemrummet og derefter skåret til gipsstykker og forsøgt at få til en sømløs overgang kant i kant med søjlen. Skal du så alligevel sætte renoveringstapet, lader du denne gå ud til søjlen. Evt. sprækker må du jo spartle. At holde på med lister og lignende tror jeg bare bliver rodet.

Tak for svar - men jeg synes, det virker lidt mærkeligt. Skal gipsen bare slutte helt abrupt der uden kant eller beskyttelse? Hvad sker der, hvis man støder ind i gipsen, går den så ikke i stykker? Eller misforstod jeg dig?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.