Er i gang med at totalrenovere en lejlighed og har fået utrolig mange tips fra hjælpsomme mennesker her på forummet. Derfor vil jeg benytte lejligheden til at bede om råd til mit næste problem.

Lægningen af klinker i badeværelset har gjort, at klinkekanten nu er højere end hvad tærsklen er, hvilket jo ikke er særlig pænt, og jeg undrer mig nu over, hvordan man kan tænke sig at fikse det på den bedste måde. Jeg har lige nu 2 potentielle løsninger:

1. Lægge en ret massiv latexfuge (grå eller hvid?) mod kanten, så det bliver en blødere overgang.

2. Lægge en egetræsplade over den øverste del af tærsklen, så den flugter med klinkekanten.
Ulempen ved forslag 2 er jo, at det sandsynligvis vil se "tilgjort ud".

Taknemmelig for al hjælp!
Se vedhæftede billeder.

• Trædørtrin med forskellige lag, hvor klinker i baggrunden er højere end trinets overflade. Overvejelse om at udjævne forskellen med latexfuge eller ekplade.
  • Dørtrins overgang; flisegulv i et badeværelse er højere end den eksisterende trædørtrin, synligt problemstilling før renovering.
Prøv at lægge en flot facade af egetræbrædder, slib den nuværende tærskel og tilpas døren, så den fungerer med den nye højde (det afhænger netop af, om døren kan modificeres). Til sidst er det bare at lakere det hele, så det får et jævnt og fint udseende. En flot latexfuge har jeg aldrig set.

Lægningen af klinker i badeværelset gjorde, at klinkekanten nu er højere end hvad dørtrinnet er, hvilket jo ikke er særlig pænt
Ikke nok med at det ikke er pænt, det er desuden ikke foreneligt med regler for vådrum. Der skal være en kant på mindst 1 cm (eller var det 2?!?!) for at det skal være godkendt, og tætlagsskiktet skal gå op på denne kant. Så lige meget hvad du gør nu, har du ikke et badeværelse, som er godkendt ifølge reglerne :(

Tokyoboy sagde:
Prøv at lægge en flot facade egetræsbrædde, slib den nuværende tærskel og pas døren ind så det fungerer med den nye højde (det afhænger netop af, at døren kan modificeres). Til sidst er det bare at lakere alt, så det får et jævnt og flot udseende. Flot latexfuge har jeg aldrig set.
Tvivlsomt om jeg gider bøvle med at forkorte døren faktisk.

Din idé er at lægge en ny tærskel på den eksisterende med andre ord?

Gladh sagde:
Ikke nok med at det ikke er pænt, det er desuden ikke foreneligt med reglerne for vådrum. Der skal være en kant på mindst 1 cm (eller var det 2?!?!) for at det skal være godkendt, og tætningslaget skal gå op på denne kant. Så uanset hvad du gør nu, har du ikke et badeværelse, der er godkendt i henhold til reglerne :(

Hoppsan, det lyder jo ikke godt.
Hvordan mener du en kant på 1 cm?
At tærsklen skal være 1cm højere end klinkerne?

Jepp, tror ganske sikkert at det er krav om at tætningslaget går op 2 cm (vertikal højdeforskel altså) på tærsklen.

Så i en tråd at nogen, (Paul ?) anbefalede et kig på siden 13 i denne. Det gør jeg også... Både tekst og billede.

Senest redigeret:
bigsnucke sagde:
Så i en tråd, at nogen, (Paul ?) anbefalede et kig på side 13 i denne. Det gør jeg også... Både tekst og billede.
Indsætter her en print-screen af det relevante billede på side 13 i Byggkeramiskrådets branschregler.
Ja, her ser vi klart og tydeligt, at tærsklen er højere end klinker-kanten.

Meget mere kan jeg ikke udlede som novice på området.

Men hvad betyder dette? Hvilke konsekvenser kan det få?
Er det nok, hvis jeg hæver tærsklen?

Og her kommer den print-screen, som af en eller anden grund ikke kom med i det forrige indlæg.

• Diagram af tærskelafslutning med lag: fuge, keramisk plade, forseglingsmasse, klæbemasse, tætlag. Markeret FIGUR 16.
Uddrag;
Krav på forseglingens mindste højde angives ikke, fordi forseglingen ikke kan gå højere op end til færdig gulvoverflade.
Tætningslagets niveau ved døråbningen skal være min. 20 mm over gulvafløbets overkant

Tolker det som, at det vigtigste er, at tætningslaget når 20 mm over gulvafløbets øverste overflade, og at tersklens højde ikke er det vigtigste...
Jeg ville sørge for, at det stikker op lidt alligevel, men ikke gået med tommestokken og målt så nøje...

Men hvordan har du gjort med tætningslaget nu da? Slutter det bare ved tærsklen?

hempularen sagde:
Men hvordan har du gjort med tætningslaget nu da? Stopper det bare ved tærsklen?
Det er en flisemurer, der har gjort det hele, jeg har ikke gjort noget.

Jeg ved ikke engang, hvordan tætningslag ser ud, men jeg antager, at det stopper der, hvor klinkerne stopper, dvs. ved tærsklen ja. :confused:

Vedhæfter et billede til

• En dørtrækning med fliser omkring; viser overgang fra klinker til træ ved en dørkarm.
Thomas59
Skal man være lidt pertentlig, så gætter jeg på, at du aldrig kan få til et godkendt tætningslag, hvis vi tager udgangspunkt i det, vi ser på dine billeder.

Tætningslaget skal, som meget korrekt påpeget, gå UBRUDT under gulvbelægningen og derefter op i niveau med overkant gulv.

Eftersom tætningslaget ikke kan samles (ikke i praksis i hvert fald) på en godkendt OG sikker måde, vil du aldrig få til en godkendt opføring.

At gøre ALT om må jo føles hårdt, men som jeg ser det, er det den eneste rigtige måde. Om det så er realistisk i dine øjne er en helt anden sag. Du kan ganske sikkert få lavet en forhøjning af dørtrinnet på en eller anden måde, så du kan tilslutte imod og derefter fuske med samlingen af tætningslaget og sikre samlingen med enorme mængder silikon, hvor opføringen skulle have været:rolleyes:.

Der er næppe nogen stor risiko for vandskader, medmindre du har formået at få til et monumentalt bagfald på hele gulvet:rolleyes:

Ulempen ved denne nødløsning er, at vådrummet aldrig bliver godkendt, så du skal oplyse manglen, hvis du eventuelt sælger i fremtiden, med risiko for prisnedslag, og et forsikringsselskab kunne finde på at nægte erstatning ved skade, selvom det manglende opfør ikke har bidraget til skaden.

Ps. Ser i tidligere indlæg, at arbejdet er udført af en fliselægger. Ja, hvad skal man sige? GØR DET OM - GØR DET RIGTIGT bør være beskeden, du giver til ham.

AT DET SKAL VÆRE SÅ SVÆRT! Hvordan tænker de - fliselæggerne, eller rettere sagt, TÆNKER DE? Ds.

Senest redigeret:
Det eneste detalje, der mangler, er da, at tætningslaget skal gå uafbrudt op til tærskelens kant, som skal være højere end klinkekanten?

Jeg vil pointere, at selve brønden jo er betydeligt meget lavere, da der er fald mod den, og den er nedfældet.
Men det spiller måske ingen rolle?

Skal fliselæggeren gøre det hele om og tage omkostningen selv?

Thomas59
savio sagde:
Den eneste detalje, der mangler, er så, at tætningslaget skal gå uafbrudt op til kanten af tærsklen, som skal være højere end klinkers-kanten?

Jeg vil påpege, at selve bruseafløbet er jo væsentligt meget lavere, fordi der er fald mod det, og det er sænket.
Men det spiller måske ingen rolle?

Skal flisemureren gøre alt om og tage den omkostning på sig selv?
Nej, ikke op til tærskelens overkant men tætningslaget skal påføres MOD (På!) tærsklen op til i niveau med GULVETS overkant dog mindst op til 20 mm over brøndkanten.

Når så gulvet er lagt, silikoneres kanten mellem gulvet og tærsklen.

Strengt bedømt er gulvet muligvis fejlagtigt udført, hvis du ikke har et forfærdeligt fald fra tærsklen til gulvafløbet, som du antyder. Hvis det ikke er udført i henhold til gældende regler, skal det gøres om i sin helhed, og håndværkeren skal stå for alle omkostninger inkl. nyt materiale.

Aftale kan eventuelt indgås med udføreren om en anden udførelse, hvis tærsklen mangler, og højden på tætningslaget (uden opvik) er mere end 20 mm over brøndniveau.

En sådan aftale skal dog indgås FØR arbejdet påbegyndes. Det er ikke tiltænkt som en udvej for en håndværker at få et dårlig kvalitet arbejde godkendt.

Nu hyrer jeg jo ikke håndværkere til denne type arbejde, så måske kan nogen med mere erfaring i netop muligheden for afvigelser give bedre råd i dette tilfælde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.