Jeg har en konstruktionstegning for en garage med tag ifølge øverste del af billedet nedenfor.
Dog ville jeg gerne have bjælkerne synlige, dels fordi det er flot, og dels fordi det er lettere at lave indfæstninger i loftet. (Bjælkerne er dimensioneret til at kunne bære yderligere 200 kg på midten.)
Kan jeg gøre som på billedet nedenfor, eller kan jeg få fugtproblemer på "koldsiden" af bjælkerne? Altså at fugt ville vandre op i bjælkerne og så blive fanget af plasten (blåt streg på billedet) på oversiden?
Der er absolut en risiko for kondens, når dampspærren kommer på den kolde side, præcis som du siger. Det kan også blive et problem at gøre det lufttæt, da der sandsynligvis vil opstå vanskelige samlinger, når du skal sammensætte den med væggens dampspærre. Jeg ved heller ikke, hvad man kan tænkes at hænge op, der vejer 200 kg i hver tagbjælke, men en sådan fastgørelsesdetalje må tilpasses det, der skal hænges op. Det er svært at lave en generel, smidig løsning, der klarer en sådan punktbelastning. Det ser ud til at være relativt lange bjælker, ligger tagbjælkerne på tværs af taghældningen?
Det ser ud til at være relativt lange bjælker, ligger tagbjælkerne på tværs af taghældningen?
Ja, de spænder over 4 meter, på tværs. Det er sådan, jeg får god lofthøjde i garagen.
Det ville bare have været praktisk at kunne lave fastgørelser i siden af bjælken i stedet for nedenunder, der er jo lidt forskel i bæreevne. (Og fastgørelser som ikke perforerede dampspærren.)
Det er en garage, så fastgørelserne var vigtigere end udseendet måske. Nå ja, jeg må vel holde mig til k-tegningen.
Hehe, mængden isolation må du spørge konstruktiören og bygningsnævnet om, men det skal op til en bestemt k-værdi. Jeg skal have det opvarmet om vinteren.
Jeg er stort set færdig med væggene nu (siporex), havde inspektion af kontrolansvarlig og kommunen i går.
Jeg har en konstruktions tegning for en garage med tag jf. øverste del af billedet nedenfor.
Dog ville jeg gerne have bjælkerne synlige, dels fordi det er flot, og dels fordi det er lettere at lave fastgørelser i loftet. (Bjælkerne er dimensioneret til at kunne bære yderligere 200 kg på midten.)
Kan jeg gøre som på billedet nedenfor, eller kan jeg få fugtproblemer på "koldsiden" af bjælkerne? Altså at fugt ville vandre op i bjælkerne og så blive lukket inde af plasten (blå streg på billedet) på oversiden?
Du kan gøre som på billede nr 2, hvis du blot lader være med at trække plasten op på oversiden af bjælkerne.
Du skal altså klippe og fastgøre dampfolien på "midten" af hver limtræsbjælke.
Måske tape lidt tilfældigt op, og derefter sætte en lægte på, som klemmer folien fast mod bjælken, hele vejen.
Du kan gøre som på billede nr. 2 hvis du bare ignorerer at trække plasten op på oversiden af bjælkerne.
Du skal altså klippe og fastgøre dampspærren på "midten" af hver limtræsbjælke.
Måske tape lidt halvhjertet, derefter sætte en lægte på som klemmer folien fast mod bjælken, hele vejen.
Mmm, tør man det? Du tænker at eventuel fugt som vandrer opad i træbjælken alligevel vil komme ud på oversiden? Det føles som om jeg måske introducerer mere risiko for at noget går galt i forhold til hvad jeg får, så jeg tør ikke det... Er måske ikke værd det trods alt.
Jeg selv ville nok bare bygge som vanligt, helt traditionelt. Simpelt og sikrere.
Men hvis jeg havde meget stærke motiver til en sådan løsning, så er det sådan, jeg ville have gjort det.
Der vil nemlig ikke ske specielt meget damptransport gennem limtræet, mindre end homogent træ, da limlagene er lidt mere damptætte.
Og hvis man maler eller overfladebehandler bjælkerne senere, bliver de formentlig endnu mere tætte. Nej, det kritiske er at få lufttæt forbindelse mellem plasten og bjælkerne, der sidder vanskeligheden og problemet.
Ja, jeg er enig. Nu forsøger jeg at bygge alt, så det holder i mindst 40 år, så jeg slipper for at bygge om, når jeg er 70+. Så lige så godt at gå efter en komplet dampspærre.
Holder det bare til jeg er 80, så er man nok så gammel, at man er ligeglad med, om det regner lidt ind her og der. Men indtil da skal det holde.
Mmm, tør man det? Du tænker, at eventuel fugt, der vandrer opad i træbjælken, alligevel kommer ud på oversiden? Det føles som om, jeg måske introducerer mere risiko for, at noget skal gå galt i forhold til, hvad jeg får, så jeg tør ikke... Det er måske ikke det værd trods alt.
Jeg ville i første omgang have gjort som på det første billede (der er desuden plads til lidt mere isolering). Det er jo ikke så svært at finde ud af, hvor bjælkelaget går, når man skal fastgøre noget tungt.
Hvis jeg havde gjort som det andet alternativ, havde jeg skåret plastikken til, lagt den i hvert enkelt rum og klemt den fast mod spærret med den lægte, der alligevel er nødvendig for at fastgøre den tynde panel.
Fugtbelastningen i en garage er vel ikke så stor? Maler du bjælkerne med nogen dækkende maling, så vil de garanteret ikke suge fugt til sig, som vandrer over til den kolde side.
Jeg ville nok have gjort som Mikael L foreslår, det bliver vel samme princip som når man taper dampspærren mod en vindueskarm eksempelvis, den går jo også "lige igennem" væggen.
Men så undrer jeg mig over, om du ikke skal tænke en omgang på brandsikringen? Er lidt usikker på reglerne for hjælpebygning lige ud af hovedet, men brandsikringen af den bærende konstruktion forsvinder i og med at du ikke klæder den ind med gips, og det kunne være et problem. Nu trækker jeg bare paralleller til andre typer bygninger hvor man har limtræ som bærende konstruktion, men det kan være værd at dobbelttjekke
Men sedan undrar jag om du inte måste fundera en vända på brandskyddet? Är lite osäker på reglerna för komplementbyggnad på rak arm men brandskyddet av den bärande stommen försvinner iom att du inte klär in den med gips, och det skulle kunna vara ett problem. Nu drar jag bara paralleller till andra typer av byggnader där man har limträ som bärande stomme, men det kan vara värt att dubbelkolla
Det beror på vilken brandteknisk klass som ska uppfyllas. Är det EI så är det bara skydd mot rök, flammor och värmestrålning, är REI så ska även bärigheten klaras under angiven tid.
Så først og fremmest må man vurdere om det er en brandcelle overhovedet, og derefter om bæreevne skal opretholdes, endelig hvilken tid som skal klares.
Men helt klart bliver det svært at opfylde R på eksponerede træbjælker hvis det er nødvendigt. Male med svellende brandskyddsfärg og/eller overdimensionere.
Jeg har i hvert fald eksponeret limträ tværs gennem huset, og har faktisk ærligt talt ikke engang tænkt på det. Huset er samme brandcelle, så den eneste brandklasse jeg kan forestille mig som vil gælde her er R30 i så fald. Da alt omkring bjælken er samme brandcelle så bliver der ingen E eller I-krav.
Det afhænger af, hvilken brandteknisk klasse der skal opfyldes. Er det EI, er det kun beskyttelse mod røg, flammer og varmestråling, er det REI, skal bæreevnen også kunne opretholdes i den angivne tid.
Så først og fremmest skal man vurdere, om det overhovedet er en brandcelle, og derefter om bæreevnen skal opretholdes, endelig hvilken tid der skal kunne opretholdes.
Men klart, det bliver svært at opfylde R på eksponerede træbjælker, hvis det er nødvendigt. Male med svulmende brandsikkerhedsmaling og/eller overdimensionere.
Jeg har i hvert fald eksponeret limtræ på tværs gennem huset og har faktisk ærligt talt ikke engang tænkt over det. Huset er samme brandcelle, så den eneste brandklasse jeg kan forestille mig, der ville gælde her, er R30 i så fald. Da alt rundt om bjælken er samme brandcelle, er der ikke nogen E- eller I-krav.
Ja, det har du nok ret i. Om der er en eller flere brandceller behøver jo ikke være afgørende, men derimod klassificeres garager vel som bygningsklasse Br3, og så er der ingen generelle krav til brandsikring af bærende struktur, så det bør være frit frem at gøre som man vil Jeg har mest bygget skoler, kontorer osv., og der gælder andre krav.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.