Jeg skal installere jordvarme i et hus fra 1970'erne, og varmepumpen vil stå i garagen, som er sammenbygget med huset. Garagevæggene er indvendigt beklædt med eternitplader, så jeg overvejer at fjerne dem nu, før jordvarmen skal installeres.

I forbindelse med det vil jeg også forbedre lydisoleringen i væggen, der deles med huset, og spørgsmålet er, hvordan jeg gør det bedst?

Hvis man regner fra huset, består væggen i dag af:

1. Gipsskive
  2. Dampspærre
  3. Råspont
  4. Stående 95-reglar + isolering
  5. Liggende 45-reglar +isolering
  6. Asfaboard
  7. Eternitplade

Som ny overflade i garagen overvejer jeg at bruge 12 mm konstruktionskrydsfiner, som jeg maler. Jeg tænker, det bliver en mere holdbar overflade end gips, plus at jeg slipper for spartling, og jeg skal alligevel bruge en plade, der er god til at fastgøre ting i.

Jeg vælger lige nu mellem to muligheder. Mulighed et er at skrue et eller to lag gips på asfaboarden og derefter krydsfineren. Mulighed to er at skrue et lag gips op på asfaboarden og derefter bygge en ny fritstående væg med 45 mm stålskelet en centimeter inden for den eksisterende. Den isoleres, så et lag gips og derefter krydsfineren. Samlinger mellem vægge/loft og plader fuger jeg med blød fugemasse.

Prioritet et er altså god lydisolering, så jeg fx undgår at høre ventilatoren og jordvarmepumpen i huset. Mulighed to har den fordel, at det også giver bedre varmeisolering, men det er som sagt sekundært. En anden fordel er, at det bliver nemt at trække al elektricitet inde i væggen. Ulempen ved mulighed to er, ud over ekstra omkostning og arbejde, at det bygger mere. Jeg vil egentlig ikke udvide væggen mere end nødvendigt.

Hvordan ville I gøre? Lydisoleringen skal jo blive bedre med mulighed 2, men spørgsmålet er, hvor meget bedre? Hvor mange lag gips skal jeg bruge i de respektive muligheder? Giver 45 mm stålskelet med cc 60 for svag en væg? Findes der andre smartere muligheder? Hvordan er det med brandregler, opfyldes de af begge muligheder?

Det slår mig nu, efter at jeg har skrevet alt ned, at en væg med stålskelet og plader kun på den ene side måske bliver svag uanset hvad?

Hvis du vil have god lydisolering, skal væggen i garagen være adskilt fra væggen i huset.

Alt 3.
Behold eterniten for den gør lidt nytte plus brandsikring. Regn op en 45 væg udenfor. Tænk på fugtproblemer i bunden. Brug syllpap og/eller stålregel. Hvis du vil, kan du kortlægge for øget stabilitet. Bygger det meget så riv eterniten.

At bare sætte 2 lag gips med blød fugemasse gør også en stor forbedring.

Angående gips ser det okay ud at undgå spartel og bare male. Min anbefaling er at sætte plyfa indenfor gipsen. Hvis du bruger en separat skillevæg, afstiver det bedre med plyfan direkte mod reglerne.

Eterniten vil ryge uanset hvad, en del af den skal jeg fjerne uanset hvad, og jeg har også brug for at lave nogle gennemføringer. Jeg har ikke styr på brandregler, men hvis jeg har dobbel gips et sted i konstruktionen, så duer det måske?

Hvad angår gips, så fandt jeg ikke gips uden spartelkanter, men jeg kom i tanke om, at jeg kan bruge gulvgips i stedet, så får jeg helt plane plader. De er til gengæld kun 60 cm brede, hvilket besværliggør det, hvis jeg vil montere dobbelte lag forskudt. Så skal jeg ned på at afstive cc 30 cm, det bliver mere arbejde med afstivning og isolering. At montere plyfa direkte mod reglarne er nok smartere stabilitetsmæssigt, som du siger, især hvis jeg vælger træreglar og limer samtidig.

Jeg har fået indtryk af, at stålreglar er bedre lydmæssigt end træreglar, men det spiller måske ingen rolle, hvis det er en fritstående separat væg?

Hvilket bliver mest stabilt, 45 mm stålreglar eller 45 mm træreglar?

Væggen er ca. 7,5 meter lang, og den ligger mod huset, hvor der står på to støbte plader, hvoraf den ene er forskudt en halv etage. Så bag en del af væggen er der formentlig en letbetonmur, hvilket gør, at den del af væggen kan blive udsat for fugt, lidt svært at forklare, men garagen er delvist bygget i skrånende terræn, kan man sige. Der ville det være bedst med stålreglar og uorganisk materiale, men jeg vil se, hvordan det ser ud bag eterniten først.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.