Jaså? Så fik jeg beskrevet. At jeg kan lægge bjælken over spærerne og lade den bære af den sidste spærrer før og efter den væg, der skal ned. Og alt hviler på de vægge, der er tilbage.
Og selvfølgelig skrue bjælken fast i alle spær.

Googlede også dette og fandt et billede af en, der havde gjort dette.

Er dette helt ude og cykle?

Det synes jeg lyder helt forkert. Så havde den bærende væg jo ikke været nødvendig, hvis alt kan bæres af de resterende vægge.

Kig på www.moelven.se der kan du beregne i deres beregner hvad der kræves ved forskellige alternativer.

Du kan forstærke med en bjælke ovenpå tagbjælken. Sådan er det fx gjort hos os, hvor der er forstærket for at fjerne to stående regler i en bærende ydervæg.

Åbning 3600mm. Husbredde 8000mm
Taghældning 27gr, sikkerhedsklasse 2, klimazone0-2, betontag, isolering, egenvægt 0,9kN/m2, snebelast 2,5, formfaktor 0,8
Resultatet for beregningen:
Nedbøjning 9mm
Nødvendig opslag 81mm
Egenvægt bjælke 48kg

Nødvendig bjælke 90*315mm

Nu bliver jeg jo bekymret. Er der nogen, der ved noget?

Ja, hvis man fæster ind mod ydervæggen, så er det jo helt i orden, men sådan er det ikke tilfældet her. Eller har jeg tolket forkert?

Kontakt Moelven. De lavede beregninger for mig gratis. Jeg købte derefter limträ (ca. 20 stk.) til mit hus. Viste kommunen beregningen, og det var tilstrækkeligt som konstruktionsgrundlag for rammen. Moelven var meget servicevenlige med dette.

jonaslatt sagde:
Jaså? Så fik jeg beskrevet. At jeg kan lægge bjælken over tagspærene og lade den bæres af den sidste tagspær før og efter den væg som skal ned. Og alt hviler på væggene som er tilbage.
Og selvfølgelig skrue bjælken fast i alle tagspærene.

Googlade også på dette og fik op et billede af nogen som havde gjort dette.

Er dette helt ude og cykle?
Hvordan skal du fastgøre den nye bjælke i de gamle tagbjælker? For din konstruktion kan jo aldrig blive stærkere end den fastgørelse.

Personligt ville jeg have accepteret en synlig bjælke.

Men hvis ikke, findes der jo løsningen med at indbygge en bjælke nedefra. Så må du rive ned til synlige loftsbjælker.

Jeg forstår din tanke med bjælken på loftet. Jeg tror ikke, jeg selv havde turdet den løsning.

Hvilket job det blev. Bør det ikke holde som jeg havde tænkt? Den ene ende af limträet kommer til at ligge på gavlen, og den anden ende er en væg af beton, og skorstenen går der. Så synes jeg, at de vægge burde være kraftige nok til at holde oppe de to spær, som vil blive berørt.

Nogen der ved /tror at min løsning kan fungere. Det er som sagt to tagspær der kommer til at hænge i luften men ved hjælp af limtræsbjælken skal holdes oppe.

jonaslatt sagde:
Hvilket arbejde det blev. Burde det ikke holde som jeg havde tænkt? Den ene ende af limtræet vil ligge på gavlen og den anden ende er en væg af beton og murstocken går der. Så synes jeg, at de vægge burde være kraftige nok til at holde de to tagspær, der vil blive berørt
Ja men herregud det er jo det jeg har spurgt om. Hvis enderne har en stabil indfæstning, så er det ikke noget problem! Jeg opfattede det som om, du kun havde tænkt at lægge bjælken ovenpå tagspærene. Og som sagt 90x315 er en fornuftig dimension til formålet.

Og gavlen og murstocken er en stabil fastgørelse? Bliver 90x315

Ja da, det skal ikke være nogen problemer.

Angående hvordan du så fastgør bjælken i spær, kan du f.eks. gøre sådan her.

Diagram viser korrekt og ukorrekt metode til fastgørelse af en bjælke i spær, med rød og blå farvemarkering, og teksten "FEL" og "RÄTT" under hver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.