33,646 læst ·
37 svar
34k læst
37 svar
Hvordan kan man beregne limtræ bærende væg
Jaså? Så fik jeg beskrevet. At jeg kan lægge bjælken over spærerne og lade den bære af den sidste spærrer før og efter den væg, der skal ned. Og alt hviler på de vægge, der er tilbage.
Og selvfølgelig skrue bjælken fast i alle spær.
Googlede også dette og fandt et billede af en, der havde gjort dette.
Er dette helt ude og cykle?
Og selvfølgelig skrue bjælken fast i alle spær.
Googlede også dette og fandt et billede af en, der havde gjort dette.
Kig på www.moelven.se der kan du beregne i deres beregner hvad der kræves ved forskellige alternativer.
Du kan forstærke med en bjælke ovenpå tagbjælken. Sådan er det fx gjort hos os, hvor der er forstærket for at fjerne to stående regler i en bærende ydervæg.
Åbning 3600mm. Husbredde 8000mm
Taghældning 27gr, sikkerhedsklasse 2, klimazone0-2, betontag, isolering, egenvægt 0,9kN/m2, snebelast 2,5, formfaktor 0,8
Resultatet for beregningen:
Nedbøjning 9mm
Nødvendig opslag 81mm
Egenvægt bjælke 48kg
Nødvendig bjælke 90*315mm
Du kan forstærke med en bjælke ovenpå tagbjælken. Sådan er det fx gjort hos os, hvor der er forstærket for at fjerne to stående regler i en bærende ydervæg.
Åbning 3600mm. Husbredde 8000mm
Taghældning 27gr, sikkerhedsklasse 2, klimazone0-2, betontag, isolering, egenvægt 0,9kN/m2, snebelast 2,5, formfaktor 0,8
Resultatet for beregningen:
Nedbøjning 9mm
Nødvendig opslag 81mm
Egenvægt bjælke 48kg
Nødvendig bjælke 90*315mm
Kontakt Moelven. De lavede beregninger for mig gratis. Jeg købte derefter limträ (ca. 20 stk.) til mit hus. Viste kommunen beregningen, og det var tilstrækkeligt som konstruktionsgrundlag for rammen. Moelven var meget servicevenlige med dette.
Hvordan skal du fastgøre den nye bjælke i de gamle tagbjælker? For din konstruktion kan jo aldrig blive stærkere end den fastgørelse.jonaslatt sagde:Jaså? Så fik jeg beskrevet. At jeg kan lægge bjælken over tagspærene og lade den bæres af den sidste tagspær før og efter den væg som skal ned. Og alt hviler på væggene som er tilbage.
Og selvfølgelig skrue bjælken fast i alle tagspærene.
Googlade også på dette og fik op et billede af nogen som havde gjort dette.
Nu har jeg endelig fået ordnet billedet som viser. Det er i øjeblikket en væg mellem køkken og spisestue.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=11787&image=2325945
Tænkte på at købe bukket plade og skrue mellem tagspærene og bjælken.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=11787&image=2325945
Tænkte på at købe bukket plade og skrue mellem tagspærene og bjælken.
Personligt ville jeg have accepteret en synlig bjælke.
Men hvis ikke, findes der jo løsningen med at indbygge en bjælke nedefra. Så må du rive ned til synlige loftsbjælker.
Jeg forstår din tanke med bjælken på loftet. Jeg tror ikke, jeg selv havde turdet den løsning.
Men hvis ikke, findes der jo løsningen med at indbygge en bjælke nedefra. Så må du rive ned til synlige loftsbjælker.
Jeg forstår din tanke med bjælken på loftet. Jeg tror ikke, jeg selv havde turdet den løsning.
Hvilket job det blev. Bør det ikke holde som jeg havde tænkt? Den ene ende af limträet kommer til at ligge på gavlen, og den anden ende er en væg af beton, og skorstenen går der. Så synes jeg, at de vægge burde være kraftige nok til at holde oppe de to spær, som vil blive berørt.
Ja men herregud det er jo det jeg har spurgt om. Hvis enderne har en stabil indfæstning, så er det ikke noget problem! Jeg opfattede det som om, du kun havde tænkt at lægge bjælken ovenpå tagspærene. Og som sagt 90x315 er en fornuftig dimension til formålet.jonaslatt sagde: