Jeg skal rive en bærende væg i mit hus. Væggen ligger vinkelret mod gavlen. Væggen er ca 3 meter lang. Og når jeg kiggede på loftet, behøver limtræ at være ca 4 meter langt.
Jeg tror nok, at jeg misforstår dig, men ud fra din beskrivelse lyder det som om, at væggen du vil rive ned, går parallelt med gavlen, er det korrekt? Normalt plejer sådanne vægge ikke at være bærende, mens bærende vægge typisk går vinkelret mod gavlen (og spær).
har du nogen tegning eller andre billeder, som du kan uploade?
Jeg fik at vide i dag, at jeg skulle have 10 cm bred, 25 cm høj og fire meter lang. Virker disse mål at være korrekte? Min væg, der skal ned, er 10 cm bred.
Jeg regnede ganske vist på snøzone 2, og i visse dele af Västra Götaland er det snøzone 1,5. Så bor du i snøzone 1,5, så er 100x250 helt ok!
Hvilken zone du bor i kan du tjekke i tabel her: http://www.svedentra.se/Gismo/files/1289/snözoner.pdf
Derimod er vel 100x250 en temmelig usædvanlig dimension?
Jeg kan virkelig intet om dette og bad her om hjælp men fik ingen svar i begyndelsen og talte med en ven, der har en far, der har arbejdet der i Töreboda. Og han sagde, at jeg behøvede at have de mål.. Jeg kiggede på tabellen, du vedhæftede, og jeg har tilsyneladende snezone 2.5 bor i Skövde. Taget har en hældning på 27 grader.
Så føler mig lidt fortabt nu. Væggen er 2800mm, men har som sagt brug for en bjælke på 4000mm for at fungere med spær.
Jeg forstår ikke, hvorfor du har brug for at have en meget længere bjælke end længden på din væg?
Man plejer at gøre som vist på billedet nedenfor. Og hvis du kun har 2,8m i spændvidde, fungerer 100x250 også i snezone 2,5, men med 4 meters spændvidde er det for svagt.
Hvis du skal fjerne hele væggen, og det er derfor, du ikke kan indfælde den som vist på billedet, så skal du jo have en søjle som bærende i stedet...
Skal du have søjler i enderne af bjælken så? Eller hvad holder bjælken oppe? Du kan ikke bare lægge bjælken over tagspærerne. Det giver ingen bæreevne, tværtimod.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.