Hej!
Jeg bor i et 1,5 plans murstenshus med kælder bygget i 1958.
Jeg er i gang med at skifte afløbsrør i kælderen pga. ødelagte støbejernsbrønde, og benytter samtidig lejligheden til at sænke dem så meget som muligt.
Jeg skal også dræne huset i fremtiden og isolere med isodrän.

Nu overvejer jeg at isolere kældergulvet også, men virkeligheden stemmer ikke overens med tegningerne.
Der skal pladen være "flydende", og ydervæggene + hjertemuren skal stå på støbte bjælker. Vedhæfter billeder af tegningerne.
Der er ingen armering i pladen.

Kældervæggene "gråsuggor" er muret direkte på kældergulvet, men lidt tykkere støbt der, hvor ydervæggene går.

Jeg undrer mig derfor over, hvordan jeg kan forstærke dem for at kunne få mere isolering under pladen uden at miste loftshøjde.
Jeg har læst, at nogle understøber, graver en bid ud ad gangen (maks 1000 mm) fra begge sider af væggen og understøber først en sokkel ligesom på tegningerne, for derefter at støbe det sidste stykke mellem den nye sokkel og væggen med ekspanderende beton.

Er det risikofrit at gøre det sådan for at undgå sætninger i fremtiden? Der er kun rullestenssand under pladen.
Eller har I andre løsninger?

Hvad jeg forstår på tegningerne, så er mine murstensvægge bærende i og med, at der ikke er nogen træregler i ydervæggene, bortset fra dem, der bærer isoleringen.
Jeg har ingen tegning for selve kælderen udover det, der fremgår i disse.
Armeringstegningen er for stueetagen, står lidt hvilken betonkvalitet der anvendes, ligesom med detaljer for bjælker.

Skitse af et 1,5-plans hus med kælder fra 1958, viser syd- og østfasaderne med detaljer som vinduer, trapper og vegetation. Bygningstegning af 1,5-plans hus med källare, viser sektion og målinger: 2,70 m, 2,50 m, 2,30 m, 2,20 m; skala 1:2000. Bygningsplan for et 1,5-etagers hus med detaljer om fundament og vægge, herunder struktur og materialer. Viser både bærende og ikke-bærende vægge. Gulnet byggetegning af kælderplan med håndskrevne noter, der viser værelser som garage, vaskerum og opbevaringsrum. Tegningen er let beskadiget. Ritning af hus med målinger og armeringsdetaljer, inkluderer betonpladens tykkelse og placering af bærende vægge samt tegningens skala og dato. Tegningsdetaljer af forskellige betonbjælker til husrenovering, inkluderer dimensioner, materialer og armering, dateret 1955.

Det er en ret kompliceret operation at gøre det, du overvejer.
Det gælder jo både om at sikre styrken på den færdige konstruktion og at sørge for, at alting holder sig på plads under byggetiden.
Dette er absolut noget, som I har brug for at konsultere en konstruktør for at få styr på.
Hvis man gør noget forkert, kan det få skæbnesvangre konsekvenser for bygningen.
Denne type indgreb i en bærende konstruktion er desuden byggetilladelsespligtigt i de fleste tilfælde, netop på grund af de store risici, hvis man gør fejl.

• Synes
anaitis
  • Laddar…
C
Synes denne side gav meget gode konkrete tips:
https://www.husgrunder.com/renovera-husgrund/grava-ur-kallaren-och-isolera/

Nu gravede vi kun et rum ud. Tog en fundamenteekspert ind, før vi begyndte at grave under væggene og fik tommelfingeren op - perfekte jordforhold og ingen direkte bærende vægge, så det blev trivielt, hvilket formodentlig ikke er særlig repræsentativt.

Understøbte ifølge "et stykke ad gangen"-metoden, og det var ikke direkte nogen mærkeligheder. Det man skal tænke på, er, at det tager meget lang tid (kalendertid). Lavede et segment om ugen. Også en udfordring at få en fornuftig armering til at fungere, når der er en masse korte segmenter, der bindes sammen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.