Jeg vil gerne imprægnere rundstokke af fyrretræ. Hvad bruger jeg, og hvordan går jeg frem? Hvad koster det cirka? Det er børn, der skal lege med det, som jeg bygger af rundstokke, derfor vil jeg ikke have, at der bruges stoffer, der er farlige for børn.

Er taknemmelig for hjælp :)

S
virker det ikke bare at fx olie og vokse?

SBH sagde:
funkar inte att bara t.ex olja och vaxa?
Jeg har tænkt mig at have dem udendørs i flere år, vil det være nok med olie/voks da? Jeg har hørt, at de bør imprægneres, men jeg er selv nybegynder på emnet. Hvor køber jeg olie/voks?

Olie kan med fordel være ukogt/rå linolie.

Det er også muligt at bruge såkaldt Roslagsmahogny: 1 del trætjære, 1 del linolie, og 1 del terpentin.
Terpentin bør være balsamterpentin, dvs. 100% terpentin, ikke fortyndet med mineralolie/nafta.
Linolien tror jeg skal være kogt (for at minimere smetning), men jeg er ikke 100% sikker.

(Jeg har aldrig lykkedes med at finde nogen information om, hvorvidt det skal være kogt eller ukogt, men da kogt bruges i maling, der tørrer, i modsætning til ukogt, som ikke tørrer/hærder, og at hele pointen med Roslagsmahogny er at give god beskyttelse men uden at smitte som ren trætjære gør, så gætter jeg på kogt.)

Ellers er det jo trykimprægneret træ, du har brug for. Det kan du dog ikke gøre selv, og det var formentlig ikke det, du ønskede heller, men det er det eneste, der holder sig rigtig længe uden tilbagevendende behandlinger, og i konstant kontakt med fugt. Alt andet er overfladebehandlinger, hvilket ikke giver samme beskyttelse, og desuden slides (væk). (Deraf tilbagevendende behandlinger.)

S
tom112 sagde:
Jeg har tænkt mig at have dem udendørs i flere år, vil det være nok med olie/voks da? Jeg har hørt, at de bør imprægneres, men jeg er selv nybegynder på emnet. Hvor køber jeg olie/voks?
man olierer først og så voks på dette.
ved ikke om man kan få noget imprægneret. imprægnering er jo ikke dette bedste hvis børn skal lege med dette
kommer jo ikke blive vedligeholdelsesfrit hvad du end gør.

Cuprinol var jo det, man anvendte før. Cuprinol findes jo stadigvæk, så jeg antager, at deres hjemmeside kan give dig svar. Jeg gætter på, at de har produkter til den mest effektive træbeskyttelse, som miljølovgivningen tillader.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.