Er lige begyndt at bygge en indvendig væg. Købte gipsplader som er 240 høje og 120 brede. Smidigt tænkte jeg, da de går over to regler og helt op til loftet, så der bliver minimalt med samlinger. Men jeg forstod ikke, hvor besværlige de var, før jeg kom til butikken.

Skal man være to, når man bruger så store plader, eller hvordan gør profferne? OSB-pladerne i samme størrelse var mere håndterbare.

Jeg plejer at bære dem på højkant eller hvordan man nu skal sige. Så man har den ene hånd under en langside. Så må man ikke svinge pladen alt for meget.

Derefter er det bare at sætte den forsigtigt ned på hjørnet og så dreje den til stående og rejse op mod væggen.

Det er lidt tungt, men ikke så man skider i bukserne af anstrengelse.

• Synes
nino
  • Laddar…
R
Bare at stille dem op og gribe i siderne lige under midten, støt med hovedet og bær :(
Derfor er det nu 90 cm plader, der er mere håndterbare i byggesektoren, Arbejdsmiljø :D

R
S sune73 sagde:
Man kan tage et håndtag til hjælp,

Et sådan eller hvis man laver sit eget.
[link]
Så gælder det om at have balance, ellers kan den knække, men fremme ved væggen for at skubbe
pladen op til loftet, virker en god idé for den.

Hvis du nu allerede har købt pladerne og tænker at bære alene. Stil en plade op på kant (langsiden mod jorden) grib med begge hænder og klem pladen mellem armhule og arm.

Når det gælder plader i loftet, er en pladeløfter guld værd. De plejer at være ret billige at leje.

• Synes
Mikael Palm
  • Laddar…
Har selv brugt julas håndtag til at bære og brækjern model større for at presse op mod loftet, det fungerer men er lidt besværligt. Skruemaskine er guld, du sætter gips selv.

For amatører kan det være godt at bruge store plader for at slippe for at spartle samlinger, for professionelle som er tømrere er dette malerens problem... Skal du sætte fuldstore plader i loftet selv, er pladehejs nødvendigt, hvis loftet er større end en gipsplade.

Til erhvervsbrug er 120 cm plader for tunge at håndtere for én mand, så man er gået over til 90 cm plader for at mindske personalebehovet.

Der findes også mindre gipsløftere til at presse op mod loftet, men dem har jeg ikke testet.
https://www.screwfix.com/p/board-door-lifter/20360
ae235
http://b2b.bridgat.com/sv/drywall_foot_lifter_03-o244838.html
Drywall_foot_lifter_03.jpg

Fordelen med krykken jeg linkede til er, at den låser skiven på plads, så man får begge hænder (og fødder) fri til skruen.

• Synes
toolman77
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.