Vores hus er bygget i 1959 i letbeton. Vi er i gang med at renovere alle overflader. På væggene er der tapet og yderst malet glasvæv, hvor maleren har bredspartlet og derefter malet. Det er gået godt på de fleste vægge.

To vægge i soveværelset er der dog opstået en langsgående revne. I det ene soveværelse var revnen der allerede før, og den er kommet tilbage. Hvordan skal man løse det? Skal man sætte regler og gips på den væg? Det er en ydervæg (over jord). I det andet soveværelse var der ingen synlig revne før, men alle tapeterne blev fjernet, da de var løse, og man bredspartlede direkte på letbetonen.

Nu har vi revet alt ud i køkkenet, væggene er bare i ren letbeton, og nu ved vi ikke, hvordan vi skal gøre med dem. Vi har også lavet en åbning i den ene væg og indfældet en bjælke i loftet som bærer. Den væg havde vi tænkt at lime vådrumsgips på, da siporex-blokkene ikke føles helt stabile og for at få en jævn væg som ikke revner. Maleren synes, dette virker unødvendigt? Hvordan skal vi gøre med de andre vægge? Vi vil virkelig ikke have, at der opstår revner om et par uger i væggene. Skal man også sætte gips på dem, eller bredspartle og sætte mikrolit eller lignende? Helst ville vi ikke have gips, da det føles bedst kun at have stenvæggene med tanke på evt. fugtproblemer. Hvis man sætter gips på de andre vægge, skal man så regle på ydervægge? eller kan man lime gipset på dem? Er det godt at have vådrumsgips, eller er det unødvendigt?

Vi skal beslutte os de næste par dage, så jeg er virkelig taknemmelig for al info og tips, vi kan få!

Vådrumsgips i køkken lyder som overkill synes jeg, ville jeg ikke gøre. Jeg limede gips på væggen i gangen, hvor vi fjernede væggene omkring gæstetoilettet, det fungerede godt som base for tapetsering bagefter.
At bygge væggen op kan være interessant, hvis den er meget ujævn, men en muret væg med puds plejer at være rimelig lige. Ikke træregler i så fald, dumt at blande et materiale ind, som bevæger sig anderledes end sten/gips.
Vores hus er bygget af siporex og blåbetong blandet.

• Synes
Mikael.S
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.