Hej, jeg har et hus med tømmerkonstruktion, og nu vil jeg gerne "forkorte væggen (åbne op) på billederne og ved, at denne også afstiver i sideled, hvilket er, hvad dette handler om. Jeg ved også, at der findes tråde her om dette, men har ikke fundet noget svar på netop dette, kun påstande om kraft i sideled og at væggen hjælper gavl med ikke at "bue".

På billede 1 ses en gulmarkeret "støtte", der er indkilet i den hele bjælke ovenfor, det siger mig, at den ikke bevæger sig i sideled og dermed "lås" for at undgå bøjning. Denne vil jeg gerne flytte til den rødmarkerede plads og fjerne bjælkerne ved det blå kryds.

På billede 2 ses "udfræsningen", jeg taler om.

Billede 3 viser de hele bjælker ovenfor i forbindelse mod stående bjælke ved murværk, disse er (som det ses) kun sømmet fast i den stående og har en tynd støtte under sig.

Jeg overvejer så, at hvis jeg flytter støtten ifølge billede 1 (kraftigere støtte dog), fræser i bjælken ovenfor, så den ikke flytter sig samt sikrer i gulvet samt forbinder de liggende bjælker bagved med et jernbeslag og bolt igennem hver enkelt (grøn markering) samt jernbeslag rundt om den flyttede støtte, så skal dette være stabilt i sideled.

På de øverste bjælker ligeledes sættes et jern med bolt igennem bjælkerne samt den stående støtte.

I min verden skulle dette så ikke kunne bevæge sig i sideled, og risikoen for at væggen buer minimeres, men hvad tænker de øvrige kloge hoveder, der kan dette bedre end jeg??. Jeg ville værdsætte seriøse svar :)

//Venlig hilsen Tømreamatøren Gulmarkeret støtte mod timmervæg ved et vindue, viser stedet hvor en støtte er indsat. Gulmarkeret støttestruktur i trækonstruktion med eksponerede træstokke og fragmenteret tapet. En væg med en træramme markeret med farvede linjer: gul, rød, blå og grøn, viser planlagte ændringer i konstruktionen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.