7,772 læst ·
22 svar
8k læst
22 svar
Hvordan gøre med disse spær
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 indlæg
I say hvorfor spær når bjælke er enkeltR Relaxia sagde:Story of my life
Men hvorfor skal det være så besværligt så.
I say - spiller det nogen rolle?
- Jeg vil have et sæt spær c-c 1200.
- Der findes spærfabrikanter som både beregner og fremstiller.
- Den fabrikant der er i nærheden har træ til spær for c-c 600. Han mener, at man kan sætte dem i par for at få c-c 1200 der hvor jeg ønsker, men ved ikke med hvilken afstand de skal sømmes sammen...
You say - gør det ikke mere besværligt end det er!![]()
Men du kan også bruge dobbelte spær, jeg ville få en pris på begge dele og vælge derefter.
Held og lykke! Bliver ingen problemer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Eftersom jeg ikke har set nogle tegninger, er det svært at give specifikke kommentarer, men der er nogle generelle aspekter, som kan være af interesse for flere end TS. Hvis man har hyret en konsulent, f.eks. en konstruktør, for at få et teknisk grundlag for en bygning, er det meget almindeligt i professionelle sammenhænge, at den foreskrevne komponent udskiftes med en anden, som anses som tilsvarende eller bedre. Den type vurderinger bør en KA kunne klare. Pointen er, at der findes en dimensionsberegning i bunden, som er tilpasset til de lokale betingelser. Hvis man skal bruge en leverandør også til beregninger, kræves det, at man har en aftale med leverandøren, som tvinger denne til at tage ansvar for sine beregninger.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Kigger man på spændvidden, så er en pulttagspær i gitterkonstruktion med almindeligt konstruktionsvirke fuldt mulig. Det, der komplicerer det lidt, er at den skal rage 80 cm ud over den ydre bæring og dermed pådrager sig et lille vridningsmoment, som kræver en vis bjælkehøjde over bæringen. Dette forhold plus ønsket om 7 graders taghældning giver en forholdsvis stor højde inderst. Et alternativ til gitterkonstruktion er en pultformet limtræsbjælke. Hvad der bliver billigst i sidste ende ved jeg ikke. Limtræ plejer at være ca. 3 gange så dyrt som almindeligt træ set i forhold til volumen, men her tillægges en hel del arbejde. Der er også en del andre aspekter, som kan påvirke valget.
Præcis sådanfahlis sagde:
Nu har jeg fået svar om, hvordan de skal sømmes sammen. Over- og underramme to søm c-c 200, diagonaler c-c 300.
Men skal det være søm? Og pga sømplader kommer de ikke helt tæt.
Hvis man nu lægger en plade af passende materiale (plywood?) mellem bjælkerne, inden man skruer dem sammen. Ville det være negativt på nogen måde?
Klik her for at svare