Jeg er i gang med at renovere førstesalen i et gammelt 1,5-planshus og har problemer med gulvunderlaget. I dag har jeg et fer og not gulvunderlag, som er ujævnt med lidt nedsynkninger her og der. Desuden knirker det mellem brædderne. Det går ikke at fjerne gulvet, da det er en del af bjælkelaget. Ujævnhederne er op til 10mm pr. meter. Spørgsmålet er, hvordan jeg kan forberede underlaget for derefter at kunne lægge et gulv, der stiller højere krav til jævnhed. Jeg vil heller ikke opbygge gulvet for meget. Skal man skrue et spångulv og shimse op under det, eller hvad er bedst? Taknemmelig for hjælp.

Vi havde lignende problemer, hvor gulvet hældte mere, jo tættere man kom på murstocken (almindeligt i ældre huse). Overvejede følgende: Fjern det eksisterende gulv og skru nye lægter fast på spær, hvilket sandsynligvis er den bedste metode, men et rigtig stor arbejde, og jeg var usikker på, om gulvkonstruktionen var bærende. Slibe, men indså, at det ville tage evigheder. Høvle forkastede vi også, da sømmene ville ødelægge høvlens skær. Overvejede derefter som du at shimse og skrue spånplader, men det byggede lidt for meget i højden. Overvejede også at lægge nivelleringssystem, men det var meget dyrt og byggede også for meget. Vi løste det ved at skrue gulvgips fast, hvor det var værst, derefter sømmede vi armeringsnet fast (med hæften) og afsluttede med fiberforstærket spartelmasse. Derefter kunne vi lægge det gulv, vi ønskede. Ved ikke, om det er rigtigt eller forkert, men det fungerede for os.

Havde samme problem i køkkenet i et elementhus fra '63, endte med at jeg rev alt ud og reglade om.

Når masoniten eller limet i elementerne er begyndt at bøje sig, mister hele konstruktionen sin styrke. (limet i mine elementer løsner bare man piller lidt)

Jeg syntes ikke, det var nogen idé at forsøge at afstive en fra begyndelsen dårlig konstruktion.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.