Hej,
Jeg tegner et hus med pulpet-tag og jeg funderer over, hvordan jeg gør ved gavlen. Det stemmer ikke med et lige antal spær med 1200 mm cc. Jeg har forstået, at man kan "springe over" et spær og i stedet trække gavlreglarne op og lægge hammerbåndet i niveau med de øvrige spær, men hammerbåndet skal jo være lavere end disse for at de skal kunne hvile på noget?

Hm, kan nogen klogere end mig fortælle, hvordan man gør med reglar eller spær ved gavlen?

Jeg vedhæfter et billede, så det måske er lettere at forstå, hvad jeg mener.

• Et 3D-design af et hus med pulpettag, synlige tagspær og gavelvægge, med fokus på konstruktionen ved gavlen. En figur ses inde i rummet.
Ola78
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Enten løfter du reglerne på gavlen og skærer dem skråt i som tagvinklen og lægger hammerbondet fladt ovenpå reglerne, eller også sætter du en spær til yderst, så den flugter med stommen nedenunder, som du så kan beklæde med det facade-materiale, som du skal have.

Jeg synes tegningen er "fejltegnet". Burde længden på de stående reglar ikke følge taghældningen? DVS længere på den høje side og lavere på den lave side, og på gavlene burde det følge taghældningen. Så ville jeg have gjort i hvert fald.

Ja, nu ser det ud som om tagreglerne hænger i luften på forsiden. Det naturlige er, at den forreste langside er højere end den bagerste langside, og gavlene har samme hældning som taget.

Okay,
jeg forstår.
Jeg vil rette min tegning. Vender tilbage. Hvor lange reglar kan man have? Skal man sammensætte dem?

Du kan købe reglar op til ca. 5 m. Men det er ikke alle byggemarkeder, der har det hjemme. Tag bare ikke for spinkelt dimension på det lange træ og glem ikke solide skråstivere og horisontale reglar.

Bliver dette bedre? Det ser lidt underligt ud, fordi hammarbandene ikke kommer i samme højde i hjørnet. Men ellers forstår jeg slet ikke, hvordan I mente...

• Bygningskonstruktion med uens højde på hammarbånd i hjørnet.
Ola78
Huge Oh sagde:
Bliver dette bedre? Det ser lidt skummelt ud, fordi hammerbåndene ikke havner i samme højde i hjørnet. Men ellers forstår jeg ikke helt, hvad I mente...
Præcis som jeg mente. Det andet reagerede på er nok, at du ikke har tegnet nogle højbens til tagbjælkerne, så det ser ud, som om de hænger helt frit. Almindeligt konstruktionsvirke kan fås i længder op til 5,4. Der findes også fingerskarvet konstruktionsvirke i længere længder, jeg har brugt det på arbejdet, men om det kan fås i den almindelige byggemarked ved jeg ikke. Et andet alternativ kan være at bruge kerto, hvis du har brug for længere længder, men det er dog dyrere end almindeligt træ.

Fingerskarvet er bare at sige til en uge før, så skaffer trælasten det hjem, det koster ikke mange kroner mere. Har selv bestilt 8m længder uden problemer til stående regler, og for at præcisere: disse fungerer slet ikke til spær.

Ok, så måske forstod jeg det rigtigt alligevel. Men hvilke snedstræbere kan det være, som Titanium henviser til?

Ola78
pbengtsson sagde:
Fingersamlet er bare at sige til om en uge i forvejen, så tager trælasten hjem dette, ikke mange kroner dyrere. Har selv bestilt 8m længder uden problemer til stående regler, og for at tydeliggøre: disse virker slet ikke til spær.
Mener du, at man ikke må bruge fingersamlet træ til spær? Har jeg aldrig hørt, har været med til at fremstille sådan nogle selv. Fingersamlet træ klassificeres jo som almindeligt træ, eller har jeg misset noget?

Ola78 sagde:
Mener du, at man ikke må bruge fingerskarvet træ til spær? Har jeg aldrig hørt, har været med til at fremstille sådanne selv. Fingerskarvet træ klassificeres jo som almindeligt træ eller har jeg misset noget?
Ups, jeg mente specifikt de fribærende spær, der tilsyneladende er indtegnet her. Har selv sådanne og fik instruktioner fra byggefirmaet om at undgå fingerskarvet, så det blev kertu i stedet, hvilket hævede prisen betydeligt. Men det kan være, at viden om fingerskarvet ikke er så udbredt, og jeg fik forkert info (og nu var jeg ved at sprede den videre)

Ola78
pbengtsson sagde:
Oops, jeg mente specifikt de fribærende spærrer, der ser ud til at være indtegnet her. Har selv sådanne og fik instruktioner fra bygger at undgå fingerskarret, så det blev kertu i stedet, som trak prisen op betydeligt.
Men det kan være, at viden om fingerskarret ikke er så udbredt, og jeg fik forkert info (og nu var jeg ved at sprede den videre)
d^_^b Men nu har du taget dit ansvar:D Pointen med fingerskarret er jo, at man skal kunne bruge almindeligt træ, der er længere end standardlængder, for at slippe for at skarve. Skarve er jo aldrig godt, hvis man kan undgå det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.