Hej, usikker på om dette blev det rette underforum (flyt det gerne, hvis det passer bedre et andet sted).

Min overvejelse/spørgsmål er dette.

Vi skal gøre vores vaskerum i stand på et tidspunkt, og lige nu ser det omtrent sådan ud

Vaskerum med ujævne stenvægge, vaskemaskine, tørretumbler og vask. Plastposer og tøjsække er stablet ovenpå maskinerne.

Rummet er betydeligt større end det, der ses på billedet, men jeg tror, I forstår princippet. Det er "stenblokke" som vægmateriale (ydersiden pudset og malet) i dag, og de ser ud til at have brugt en eller anden puds/beton/kalkblanding for at forsøge at jævne væggene/samlingerne lidt mellem stenene.. og støbt plade på gulvet..

Men desværre er det begyndt at løsne og revne nogle steder - og det er mindre kønt..

Væg med synlige revner og afskalning i puds, muligvis på grund af dårlig vedhæftning på sten.

Så der er to forskellige måder at lave en renovering på går jeg ud fra..

1. Bygge en ny væg med det rette materiale..
2. Banke alt ned og pudse nyt..

..og det er nu min overvejelse kommer!

Hvis jeg nu skulle ønske at lave en helt ny væg foran (efter alle kunstens regler), skal jeg gøre noget ved fugerne/pudsen/stenen der bagved, først?

Jeg antager, at der vil falde mere "puds" ned med tiden? Kan huller der skabe et senere problem? (for eksempel at mus kommer ind? har set en lille "grus/sandbunke" nede ved gulvet nogle steder.. hvor der også er huller mellem stenene..)

Hvis jeg nu skulle vælge alternativ 2, at banke ned alt. Hvordan går man egentlig frem der? Hvor meget skal man banke væk.. og hvordan gør man, hvis det sidder godt fast? (kan man lade det blive siddende da?) - og når man så bygger op igen, skal man pudse/fuge/fylde i.. i flere lag da eller?? (ret store forskelle mellem stenene nogle steder).

Alle tanker er velkomne (på en eller begge forslag)

MVH Sandra

Svært at afgøre på billederne, men det kan være, at man har malet med en tæt maling, som får pudsen til at slippe, fordi fugt i muren så ikke kan ventileres ud. At gøre det om og gøre det rigtigt og få en helt plan væg vil sandsynligvis kræve en betydelig arbejdsindsats og flere lag puds.

Jeg er ingen kælder-ekspert, men spontant stemmer jeg for stålregler og vådrumsgips. Med tiden vil der sikkert falde puds ned på bagsiden, men nogle huller i muren bliver der næppe.

Lige på billederne her kan jeg fortælle, at det er hmm.. en kælder.. men helt over jorden der (måske er der nogle cm, nederst på nogle sider i rummet, som er under jorden). Husets yderside er "glatpudset" og malet med maling til formålet (jeg mener, vi fandt en dåse med sort "murfarve" et sted, da vi flyttede ind). Der er nogle revner på ydersiden også, men intet mærkeligt.

Jeg synes også, det lader til at blive meget pudsning, hvis man skal lave det hele om (som sagt, ikke et lille rum). Men det var derfor, jeg undrede mig lidt over, om man stadig skulle udbedre væggen på en eller anden måde.. før man bygger en ny foran.

Måske er det nok at reparere det, der er ødelagt/huller?

Vi har metalregler dernede i rummet allerede og vådrumsgips.. fra tidligere ejer (vi købte nogle ting i udhusene..) - men jeg har lidt lyst til en bræddevæg (liggende..). Jeg undrer mig over, hvordan man gør det på den bedste måde.. og skal vi isolere.. eller ej..?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.