Loftet i hele huset består af sådanne mindre "plader", ved ikke hvad det kaldes. Jeg synes, det er utrolig grimt med alle de mørke samlinger, der kan ses, hvordan kan man gøre det pænere? Kan man lave en nemmere løsning end at få et tilbud på at skifte hele loftet?

• Innertak med små, hvide plader og synlige mørke fuger samt en loftventilator i midten.
Spartle?

Nej, ikke hvis det skal se godt ud selv efter 12 måneder. At spartle alle de samlinger er en hesthov desuden er der risiko for revner.

• Synes
Stefan N
  • Laddar…
Trække et lag puds på?

• Synes
Daniel Barnaniel og 2 andre
  • Laddar…
Havde præcis samme type plader i vores hus. Disse blev revet ned og erstattet med gips. Som jeg husker det, var disse plader fer og not og fastgjort usynligt med småsøm i fer. De plader vi havde, var meget porøse, typ tretex, så de var lette at tage ned, dog lidt arbejde med at slå alle småsøm, der blev tilbage i loftet, ind. Det er sikkert muligt at fastgøre gips ovenpå pladerne afhængigt lidt af materialet nedenunder, men jeg valgte at tage dem ned.

Havde ikke spartlet disse nej.

Rev også ned og gips, tænk ikke engang på at spartle de der plader.

C
T thomaslindstrom1 sagde:
vet ej vad det kallas.
De där takskivorna verkar ha funnits i oändligt antal varianter. Tror vi har 8 olika sorters skivor i vårt hus med varierande material, storlek och form. Det som slagit mig är att den enda varianten som är någorlunda diskret är en variant med osynliga skarvar på kortsidorna som litegrand ger illusionen av ett planktak.

Jag tror också att "rätt" väg är att riva ner. Men om man verkligen vill försöka lösa det på något annat sätt så kanske det skulle bli ett okej resultat att enbart foga skarvarna på kortsidorna. Men det krävs så klart mer än att bara spackla om det inte skall spricka. Är skivorna i ett mjukt material/treetex är det nog hopplöst.

Jeg kunne måske forsøge med at trække en tynd hvid stribe med f.eks. silikone eller akryl i samlingerne. Altså med en tube med mundstykke. Og måske glatte striben lidt ud med tommelfingeren bagefter. Prøv på et lille stykke i et toilet eller garderobe!

Ikke silikone! Det kan man ikke male på.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.