kristofer12345
halløj

Har en nyvasket mur, og den er en gammel natursten under pudsen, så toppen på muren er natursten, hvilket gør, at jeg har svært ved at bore/fæste i. Det ser ud som bjerge og dale på toppen, som I ser på billedet ved siden af pladerne til venstre, men det løses med den store plade, jeg tænker have, som I ser til højre for den lille. Spørgsmålet er, hvordan jeg kan fæste pladerne bedst, da der er forskellige niveauer op til på muren og svært at fæste. Jeg tænkte mig, om jeg lægger en regelbræt hele vejen oppe og lodder af hele vejen og fæster i fugen mellem stenene og derefter borer pladen fast i, som så hænger over muren, hvad tror I?! Hvordan kan jeg gøre det? Zoom gerne ind på billederne, så ser I mere, hvad jeg mener.
 
  • En mur under renovering med ujævn, ny puds oven på gammel natursten, person arbejder ved muren. Hus og blå himmel i baggrunden.
  • Nyputsad mur med synlig natursten i toppen foran hus. Parkeringsplads til venstre, to vinduer og garage i baggrunden. Ujævn overflade på muren.
  • Hvid metalplade placeret på toppen af en nyrenoveret mur, med natursten synlig under pudsningen i ujævnt mønster, omgivet af skov.
  • Nyputsad mur med ujævn overflade, metalplader placeret øverst i forskellige højder. Bygning og jord ses i baggrunden og forgrunden.
  • Hvid pudset mur foran hus, med bumlet stenmur i forgrunden og bred vej imellem. Plader opstillede langs vejkant.
Læg lange brædder lodret ca. 5 mm over det højeste punkt, spænd dem fast med skruetvinger (kan lejes) hæld i mørtel samme som du pudsede med. Træk af med en kort bræddebjælke.

Så ser det ud som om du er i et varmere land end Sverige, så ved ikke helt tørretid, det afhænger også meget af hvor tykt du skal lægge, men efter ca. en time kan du skure og så kan du vente 1-2 timer mere og fjerne brædderne, og nu vil mørtlen være udenfor på siderne i stedet, men så er det bare at skrabe det af og påføre lidt ekstra.
Lad det tørre i 10-15 min og filte det sammen med det gamle med en filtebræd.

Gør du det lige nok, så burde det være nok at lime pladen også.
 
  • Synes
kristofer12345
  • Laddar…
Hvor tyk er muren... eller har I valgt at udelade muligheden for at beklæde toppen med tegl? Enkeltkupede teglsten er betydeligt mere tiltalende end metalplade på en sådan mur (synes jeg). Så behøver toppen heller ikke at være helt vandret, at det bølger lidt ser bare hyggeligt ud!
 
  • Synes
tobbbias og 1 anden
  • Laddar…
L Lerstenstegel sagde:
Sen er det ut som du er i et varmere land end Sverige...
Nja, jeg tror nok at dette er i nordvestlige Skåne. Så jo, du har ret. Lidt varmere end i Sverige ;)
 
  • Synes
kristofer12345
  • Laddar…
Sikken miss :crysmile: det så så spansk ud og blå himmel har vi ikke set hernede i et stykke tid nu. Fin asfalt også.
Ahja vi har det godt hernede i syd.
-RB- -RB- sagde:
Nja, jeg tror nok at dette er i nordvestlige Skåne. Så jo, du har ret. Lidt varmere end i Sverige ;)
 
  • Synes
kristofer12345
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.