Hej

Fik nøglerne til vores nyindkøbte 70'er-villa i ugen, og jeg begyndte ivrigt at sætte gang i vores planer for ombygning. Vi vidste, at huset havde imprægnerede syld (noget jeg havde lovet mig selv aldrig at købe), men vi kunne så godt lide huset, at vi ikke kunne modstå.

Efter at have revet en indervæg ned for at åbne køkkenet op, opdagede vi, at den var nedstøbt og forankret i en støbt syld direkte i pladen. Man havde plastet rundt om sylden og op på hver side af indervæggen for at beskytte træet mod fugt fra pladen.

Ved nedrivningen gik plastikken selvfølgelig i stykker, og sylden (som jeg mistænker er behandlet med cuprinol) ligger dernede ubeskyttet. Spørgsmålet er nu, hvad jeg skal gøre hernæst.

Tanken var at fylde rummet med celleplast for derefter at lægge gulv over, men jeg føler, at jeg dermed skaber et kæmpe problem for fremtiden.

Derefter overvejer jeg, at man kan kappe sylden af, løfte den op og fjerne så meget som muligt, gøre rent for derefter at fylde op med celleplast. Så fjerner man jo hele stykket, der stod under indervæggen. Men hvis man gør dette, efterlader man måske den resterende sylds endetræ åben for eventuel fugtindtrængning?

Hvordan ville I have gjort det? Jeg er ingen uddannet bygningsingeniør, så jeg er meget åben for forslag og ideer fra jer, der kan den slags :)

Billeder:
Et billede af helheden
Et billede ind mod huset
Et billede ind mod facaden

Fakta fundament/plade
Mark
100mm singel
100mm beton
100mm celleplast
50mm overbeton

• Billede af en fjernet indvendig væg i et 70'er hus, med afsløret gulvstruktur, rørinstallationer og rester af plast omkring imprægneret træsyld.
  • Billede af en revnet plastikmembran omkring en træsyld mod en betonoverflade, hvor plastikken er gået i stykker og træet udsættes for elementerne.
  • Syllen forankret i betonplade med plastbeskyttelse fjernet, synlige trænagler og omgivende cellplast isolering i en 70'er villa.
Åsa Lund
intet glemt træ i betonen siger jeg

Jo det er en hel del bös i sprækken som jeg skal have pillet væk. Er dog bange for, at jeg ikke kan få alt op, medmindre jeg saver og fjerner hele syllan. Stor grund til, hvorfor jeg vil have den væk.
Åsa Lund Åsa Lund sagde:
inget kvarglömt træ i betongen siger jeg

Ingen forslag?

Stod i tilsynsprotokollen, at indervæggene hvilede på utrykt træ. Er dette noget man kan få ud på en skjulte fejl forsikring tror du?

Åsa Lund
Tværtimod kunne du muligvis have fået noget ud af det. Trykt træ endnu værre på den plads.

Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Tværtimod havde du muligvis kunnet få noget ud af det. Trykket træ endnu værre på det sted.
Du tænker på ydersylen lr? Den var jo behandlet, og det vidste jeg. Regnede med at skifte den. Men spørgsmålet er, om det er værd at skifte den, hvis hele betonpladen er fyldt med behandlet træ.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.