Hej, har brug for lidt hjælp!

hvordan sætter man sokler og fodpaneler i et gammelt hus, hvor ingen vinkler er rette, eller vægoverfladerne flugter med karmen?
har forsøgt at save det på min dewalt 707, som åbenbart begynder at blive løs, desuden er det jo håbløst svært at få det til, så samlingerne passer med hinanden uden at de gaber et sted.
Har I en løsning på mit problem? Hvad kan jeg gøre for at undgå problemet?
 
Det er ikke nemt, jeg kæmper med det samme problem. Både hus og træ er skæv.

Med hensyn til saven: Sørg for at fordret ligger med den glatte overflade (bagsiden) mod savbordet, ellers bliver vinklen skæv. Sørg også for at holde/spænde stykket ordentligt fast under savningen, de vil gerne kravle lidt væk når man saver i vinkel og så bliver snittet skævt.

Jeg bruger nogle gange en vinkel når der er store afvigelser, men for det meste er det bare at save, prøve, ændre indstillingen på saven og save igen indtil det passer. Derefter bliver det latexfugning i sprækken hvis det ikke lykkes, Hvad skal man gøre?
 
Indstil vinklen på saven med stumperne.
Sav, prøv, sav, prøv.
Og når det passer, så lav snittet på den rigtige liste.
 
Det fungerer desværre ikke altid med spillestykker, når man sætter sokler, hvis gulvene bølger.
 
Et alternativ til at gera er at bruge hjørneklodser, det kan blive ret pænt synes jeg, men måske synes ikke alle, at det er et godt alternativ.
 
Ola78
Gode links, skurklodser må man have, ellers ved jeg ikke hvordan man skulle få det til at hænge sammen med dørkarme.

Det værste geringsproblem oplever jeg (hvis jeg nu må fortsætte med at kappe tråden) i yderhjørner, der skal man have geringerne rette. Hælder begge vægge lidt her og der samtidig med at gulvene er skæve, ja så bliver det svært.
 
Ola78
mycke_nu sagde:
Bra links, skurklodser skal man have, ellers ved jeg ikke, hvordan man skulle få det til at hænge sammen med dørkarme.

Det værste geringsproblem oplever jeg (hvis jeg nu må fortsætte med at kapre tråden) i yderhjørner, der skal man have geringen helt rigtig. Hvis begge vægge hælder lidt her og der samtidig med at gulvene er skæve, ja så bliver det tricky.
Der var jo en grund til, at man havde skurklodser i gamle huse førhen, de var jo sjældent så lige og fine som i dag. Yderhjørner er jo præcis som du skriver altid en plage. Her er et link til værktøjet fra Hultafors, som jeg skrev om: http://www.hultafors.com/sv/produkter/measuring/squares/geringsvinkel-gv/ har en selv og synes den er fantastisk i visse situationer.
 
Er der nogen forskel på geringsvinklen du linker til og en almindelig smygvinkel? Føler mig lidt tung.. :confused:
 
mycke_nu sagde:
Det funkar tyvärr inte alltid med spillbitar när man sätter sokler om gulvene går i bølger.
Måske lettere at koncentrere sig om at få hjørnerne perfekte og skarve soklen på midten mellem hjørnerne hvor det er lettere at få det rigtigt?
Jeg er formodentlig dårlig til at forklare men billedet er tydeligt inde i mit hoved :rolleyes:
 
Ja, det er korrekt, det kan gøre det lettere, især hvis gulvene er nogenlunde lige.
 
mycke_nu sagde:
Er der nogen forskel på geringsvinklen du linker til og en almindelig smygvinkel? Føler mig lidt tung.. :confused:
"Flaggen" i vinkelens led deler automatisk vinklen i 2 lige store dele, og viser altså hvordan du skal indstille geringssaven.
 
OK, det jeg ville have brug for er en tredimensionel smygvinkel, der også tager hensyn til, at ingen af soklerne ligger i vater og at ingen af væggene står i lod og så oversætter dette til savindstillinger..

Heldigvis findes der blød fugemasse. :)
 
  • Synes
corre og 1 anden
  • Laddar…
Soklerne kan man profilsave i stedet, så er det nemt at justere. Hvis man saver soklen 45 grader, kan man derefter se profilen, som man saver med dekupørsaven ud fra. Se her http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40654-girning-av-lister.html

Når det gælder gerigter, er det mere tricky. Jeg plejer at sætte den ene side, så justerer jeg geringen på overstykket. Så fjerner jeg siden og gør det samme på den anden side, men med lidt langt overpanel. Når saven er perfekt indstillet til vinklen, kapper man overstykket i den rette længde.

Geringsskæringerne i overstykket kan man også skære lidt ud med en skarp kniv, så er det lettere for den at slutte tæt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.