Hej,

Jeg skal fremstille et sæt spær og undrer mig over, hvordan jeg lettest skal bære mig ad for at skære min hanebjælke til. Jeg vil have en taghældning på 22 grader, og toppen er intet problem, da jeg skærer 22 grader fra de 90, som træet naturligt har. Jeg får så en vinkel på 68 grader tilbage, og som vi alle ved, er summen af vinklerne i en trekant 180 grader. Jeg har da 90 mellem hanebjælke og top, 68 grader øverst i toppen. Men hvordan skal jeg skære de 22 grader, der er tilbage i hver ende af min hanebjælke, når den maksimale skærevinkel på min Bosch GCM8S er 60 grader til højre og 50 til venstre?

Tak for input og forklaring på, hvordan man bærer sig ad her...

Tadaaa

Manuel sav med trægreb vises tydeligt i nærbillede.

Mikael_L
Jeg har testet 3 metoder at gøre det med elmaskiner, 1 med kap/gering og 2 med håndrundsav.

Med kap/geringen satte jeg reglen, jeg skulle save vinkelret mod savbordet. En fastklemt klods på savbordet for at styre reglen til den rigtige position samt en tilsvarende på støtten i bagkanten. Denne metode fungerede dårligst, men jeg gerede under alle omstændigheder enderne på 9 st underværker til tagspærene.

De to andre måder, jeg har prøvet, var begge af princippet at save med håndrundsaven langs en pladekant. Lidt enkelt beskrevet kan man sige det sådan her:
Tegn en streg præcis der, hvor savlinjen skal være på en regel.
Tegn en ny streg parallelt præcis så langt det er mellem klingen og kanten på savens bundplade.
Læg et stykke plademateriale (plywood, masonit osv., en klikgulvsbit brugte jeg) på streg #2.
Tegn på undersiden af pladematerialet langs reglen.
Skruv fast lidt smålægt på passende steder, som styrer skiven til det rigtige sted.
Sav med hjælp af skabelonen.

Jeg tror, jeg har lidt billeder af mine eksperimenter, skal se om jeg kan finde dem. Så kan jeg lægge lidt mere op her.

Et tip som ikke har lige med dit spørgsmål at gøre, men med dine takstol, og alt andet på taget. Ændr taghældningen fra 22° til 22,5°, så har du et fast stop at stille saven efter.

Nu to dage senere er hanebåndene fremstillet og på plads, måtte fremstille en kile som jeg fik tip om og sætte fast mod anslaget på saven.
Var lidt mekkelt før kilen havde den rigtige form men så gik det som en dans.
Hvad ville man være uden Byggahus-forumet...;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.