Jeg har nogle kældervinduer, der blev udskiftet i 60'erne, se billede. I forbindelse med dette blev vinduesåbningerne udvidet ved at fjerne fundamentmuren over hvert vindue. Jeg skal nu gendanne vinduerne til deres oprindelige model og størrelse (godt 15 cm lavere, lidt smallere), og jeg overvejer, hvordan man nemmest gendanner muren over hvert vindue?

En mulighed, jeg har tænkt på, er at fastgøre et stykke tømmer over den nye karm, som man derefter puster og pudser, det er vel en afprøvet konstruktion, omend ikke på dette hus...

Hvordan kan man ellers gøre, at mure med bæreevne virker svært? Eller kunne det lade sig gøre at støbe noget på stedet?

Har begrænset erfaring med murerarbejde, taknemmelig for alle forslag!

• Kældervindue fra 60'erne omgivet af grå murværk og en grøn plante til højre; en del af renoveringsprojektet for at gendanne oprindelige åbninger.
Nu ved jeg ikke, hvor bredt vinduet er, men det ser ud som, at man skulle kunne ”hakke til” en lecablok lidt større end hullet og banke det på plads. Save nogle støtter til for en sikkerheds skyld under blokken. Derefter fylde sprækken ovenfor med mørtel. Til sidst pudse ydersiden. Der er sikkert bedre måder, og jeg er bare amatør, så tag mit tip med et gran salt. :)

• Synes
spirou197
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn sagde:
Nu ved jeg ikke, hvor bredt vinduet er, men det ser ud til, at man kunne "hugge til" en lecablok lidt større end hullet og banke den på plads. Save nogle støtter for en sikkerheds skyld under blokken. Derefter fylde sprækken ovenover med mørtel. Til sidst pudse ydersiden. Der er sikkert bedre måder, og jeg er kun amatør, så tag mit tip med et gran salt. :)
Vinduesåbningerne er ca. 90 cm. Dit svar fik mig til at kigge på bjælker i Leca og letbeton, typ Siporex. Er det måske noget sådan man skal satse på? Jeg udelukkede lidt løsningen med bjælker, fordi jeg ikke har noget at lægge dem op på på henholdsvis side, men det burde være muligt at kile ind og fastgøre en bjælke, der kun skal bære sig selv med lim/mørtel. Jeg antager, at letbeton typ Siporex er nemmest at arbejde med, er der nogen ulemper ved det til denne anvendelse?

Har ikke arbejdet med siporex, så det kan jeg ikke svare på desværre.
Hurtig googling siger dog:
Letbetonbjælke er et armeret letbetonelement, der bruges som bærende komponent for dør- og vinduesåbninger i letbeton-murværk.

Hvilket ser ud til at være det samme, så det fungerer sikkert...
Måske kan man hugge en kant frem på hver side, så man kan få en bjælke ind?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.