4,889 læst ·
16 svar
5k læst
16 svar
Hvordan fylder man bedst 1mm for at få to plader til at flugte
Hej
Jeg er i gang med at bygge en bar/køkkenø med en masse mærkelige former og beklædninger, jeg vil ikke forklare alle detaljer på nuværende tidspunkt.
Den ene gavl på denne bar, som er ca. 110 cm høj, har en gipsplade i overkant og en OSB-plade i underkant, som mødes kant til kant. Gipspladen er omkring 1 mm tykkere end OSB-pladen. Som det føles nu, vil jeg have det sådan, fordi den øverste del skal flisebelægges og den nederste del skal være stærk.
Udenpå disse pladelag skal der monteres en krydsfiner, derefter yderligere en gipsplade, da også ydersiden skal flisebelægges.
Hvis jeg sætter den tynde krydsfinerplade på (ses på billedet), vil den jo hælde lidt, eller endnu værre, knække i samlingen.
Så, for denne situation og alle andre situationer, hvor man vil udfylde 1 mm på grund af nogle irriterende detaljer, hvordan gør I andre? Når jeg bygger vægge, ignorerer jeg sådan noget, men dette er mere en møbel.
Skal jeg lægge solide bunker med lim, lægge imellem avispapir som jeg har set, man gør med gulve, eller har I noget bedre? 1 mm små stykker af plade strategisk placeret?
Tak for tips!
Billedet er uklart, men vi ser gips øverst, OSB nedenunder og en krydsfiner, der skal være ved siden af. Gipspladen er lidt tykkere, 1 - 1,5 mm eller noget i den stil.
Jeg er i gang med at bygge en bar/køkkenø med en masse mærkelige former og beklædninger, jeg vil ikke forklare alle detaljer på nuværende tidspunkt.
Den ene gavl på denne bar, som er ca. 110 cm høj, har en gipsplade i overkant og en OSB-plade i underkant, som mødes kant til kant. Gipspladen er omkring 1 mm tykkere end OSB-pladen. Som det føles nu, vil jeg have det sådan, fordi den øverste del skal flisebelægges og den nederste del skal være stærk.
Udenpå disse pladelag skal der monteres en krydsfiner, derefter yderligere en gipsplade, da også ydersiden skal flisebelægges.
Hvis jeg sætter den tynde krydsfinerplade på (ses på billedet), vil den jo hælde lidt, eller endnu værre, knække i samlingen.
Så, for denne situation og alle andre situationer, hvor man vil udfylde 1 mm på grund af nogle irriterende detaljer, hvordan gør I andre? Når jeg bygger vægge, ignorerer jeg sådan noget, men dette er mere en møbel.
Skal jeg lægge solide bunker med lim, lægge imellem avispapir som jeg har set, man gør med gulve, eller har I noget bedre? 1 mm små stykker af plade strategisk placeret?
Tak for tips!
Billedet er uklart, men vi ser gips øverst, OSB nedenunder og en krydsfiner, der skal være ved siden af. Gipspladen er lidt tykkere, 1 - 1,5 mm eller noget i den stil.
Tak for en fornuftig idé!
Petitess: Gipsen er vel 12,5 har jeg for mig?! Men selvfølgelig, 13 er klart tættere end 11.
Jeg kan godt tage ud og købe en 13mm plywood, hvis det findes i nogle byggemarkeder i nærheden. Byggmax har kun 12 og 15 (hvor 12 også fungerer godt).
Det er jo en løsning i hvert fald, lidt besværlig, men værd det, hvis det ikke er muligt at udbedre den nuværende situation på en eller anden fornuftig måde.
Findes der for resten 1mm-distanser at købe? De løser også problemet. Jeg har kun set 2, 5 og 10mm.
Petitess: Gipsen er vel 12,5 har jeg for mig?! Men selvfølgelig, 13 er klart tættere end 11.
Jeg kan godt tage ud og købe en 13mm plywood, hvis det findes i nogle byggemarkeder i nærheden. Byggmax har kun 12 og 15 (hvor 12 også fungerer godt).
Det er jo en løsning i hvert fald, lidt besværlig, men værd det, hvis det ikke er muligt at udbedre den nuværende situation på en eller anden fornuftig måde.
Findes der for resten 1mm-distanser at købe? De løser også problemet. Jeg har kun set 2, 5 og 10mm.
Køb en rulle lumpapp og klip rektangler ud, som er lige så store som OSB, og byg på, indtil du har nået den rigtige tykkelse
distanser findes hos Jula https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/fonsterbeslag/kilsats-349002/
Jeg ville nok have gjort som Polacoloco foreslår og anvendt lumppapp
Jeg ville nok have gjort som Polacoloco foreslår og anvendt lumppapp
Plastdistanser bruger jeg til alt muligt, hvor jeg har brug for at lave en justering. For eksempel i går, da jeg ville have listerne rundt om den nye altandør i perfekt vandret og lodret. Jeg bruger de samme som basseman skrev ovenfor. De er u-formede og kan "hænges på skruen", hvis man kan nå fra siden. Ellers plejer jeg at bruge en lille limklat og sætte dem fast rundt skruens hul for at få den rigtige afstand. Det plejer at fungere fremragende. Men i dit tilfælde har du måske brug for mange stykker. Så er det nok bedre at købe en korrekt plade fra starten.
Håber det bliver en projekttråd senere om dette!
Håber det bliver en projekttråd senere om dette!
Hej og tak for alle svarene. Jeg ændrede ideen lidt og sprang OSB-laget over og kørte med gips hele vejen. Der var flere situationer, hvor afstandsstykker var nødvendige, så nogle steder brugte jeg 2mm (hvilket er den eneste størrelse jeg havde hjemme tilsyneladende) samt at jeg producerede en masse afstandsstykker og kiler selv. Hele konstruktionen er kileformet, så der er brug for en del kiler. 
Her kan I se, hvad jeg arbejder på:
https://www.facebook.com/etthundratolvan
Tak for tankerne, jeg vender tilbage, når jeg kører fast næste gang.
Her kan I se, hvad jeg arbejder på:
https://www.facebook.com/etthundratolvan
Tak for tankerne, jeg vender tilbage, når jeg kører fast næste gang.
Efter at jeg gipset, blev det et lag krydsfiner, så et lag gips på ydersiden, og nu er flisebelægning også gjort. Lidt finpudsning tilbage, men det begynder at tage form.
For øvrigt smuttede jeg til Jula og købte sådan en pakke med afstandsstykker, der ligner dem f91jsw linkede til. Super godt at have.

Det er dekorationssten fra Dekora. Et helvede at få alt til at passe, hvilket indebar at skære disse sten i hjørnerne. Men det blev ret godt. Tænk så mange kiler, afstandsstykker og skrammel der er bagved.
For øvrigt smuttede jeg til Jula og købte sådan en pakke med afstandsstykker, der ligner dem f91jsw linkede til. Super godt at have.

Det er dekorationssten fra Dekora. Et helvede at få alt til at passe, hvilket indebar at skære disse sten i hjørnerne. Men det blev ret godt. Tænk så mange kiler, afstandsstykker og skrammel der er bagved.