Hej,
jeg har en høj altan, hvor jeg overvejer at placere et spabad. Fyldt op med 7 tykke personer vil det veje ca. 3 tons.
Altanen er bygget ud fra en bjælke, der er fastgjort til væggen. Under altanen har jeg en støbt sokkel, der går ud ca. 1.20 m. I øjeblikket ligger soklen nogle cm under bjælkerne, men jeg tænkte at lægge nogle mursten under, så bjælkerne vil hvile på disse. Spabadet er 2,3 m bredt, så kun halvdelen af spabadet vil hvile over soklen, mens resten vil ligge på den del af altanen, der ikke har solidt støtte under.
I den anden del af altanen (ca. 4 m ud fra væggen) ligger de bærende bjælker over en tværbjælke, der hviler på 4 lodrette træbjælker + betonfundament.

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal tænke her, da halvdelen af badet i princippet vil stå på "fast" grund og halvdelen vil hvile på den hængende del.. Behøver jeg at forstærke meget på den hængende del.. Hvis karret var et blok solid metal, ville det jo blive liggende, hvis soklen nåede lidt længere ud end til halvdelen med risiko for, at det ville tippe, hvis man skubbede til det.. Men hvis det lå på bjælker, der går ud over den, ville man ikke kunne tippe det, og presset ude på den frit hængende del burde ikke være særlig stort..

Diagram over altanstruktur med spabad ovenpå, regel, betonklods og støttende streg. Tekst vises ved klods: "Her kommer jeg fylla på med tegelsten el lecablock.

45x170 bjælker med cc 60cm sidder i øjeblikket. Jeg tænkte at sætte ekstra bjælker under badet, så det bliver cc30.. (Verandeplankerne er 28mm)

Senest redigeret:
Ingen som ved?

Hvis du kører med en 45*170 på tværs i stedet for murstenene. Måske 2 stk.

Det er vel bare at sætte en bærende bjælke eller to til.
Og ind med nogle ekstra stolper.

Tak for svar,
ja jeg kan sætte regel i stedet for mursten, men det jeg egentlig undrer mig over er, hvordan man skal tænke på den overskydende del, som ikke står over den støbte del. Om den påvirkes meget af vægten på badet, eller om den kun skal modstå "tippe" kraften...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.