Hej - jeg er i gang med syldskifte på to sider af vores gamle (ud)hus. Den var delvis rådnet på grund af dårligt vandbræt og blade, der har ligget mod væggen X antal år.

Jeg har nu støttet op og løftet stolperne en smule med donkraft, sat ny syld 95x45 med syldpapir og vil fastgøre den med ekspander og firkantbrik mod betonsoklen.

Desværre var de stående stolper også delvis dårlige nederst, mod sylden. Jeg skal altså afkorte nogle cm nederst på flere af dem. Desuden var den gamle syld 50 mm mod 45 mm for den nye, så jeg skal støtte stolperne under alle omstændigheder (måske kunne man have kilede dem, hvis det kun var 5 mm). Spørgsmålet er bare, på hvilken måde.

På billedet nedenfor vises de varianter, jeg overvejer - har du nogen idé om, hvad der er bedst?

Jeg har også en smule hældning på huset, det generer knap, men kunne være opstået på grund af de dårlige stolper. Tror I på at modvirke dette med skråbånd mellem stolperne (halvdelen af huset er uisoleret, så jeg har adgang til skellettet indefra i hvert fald), eller er det nok med den liggende råspont, jeg tænker at sømme på stolperne indefra, når jeg har isoleret? Skråbånd og også kortling vil jo besvære isolering med løsfyld, som jeg tænkte gøre næste år...

Taknemmelig for svar!

/A

• 3D-model af en bygningsstruktur med stående stolper på en bundplade, som viser mulige måder at stive op og støtte stolper og syllen på.
Skårbånd?
Der findes jo stålbånd (hullbånd) som du bør kunne trække diagonalt over hele væggen.

Ellers fungerer nok den midterste løsning dårligst.
Det behøves ikke så stor præcision i det hele. Sørg for, at der er støtte nedad, og at det sidder nogenlunde fast.

Den højre løsning ser unødigt kompliceret ud. Det burde i princippet række med den horisontale del og at man derefter fæstner det hele sammen.

Tak for svar! Jo, jeg måske gør som et L under den kappe regel da - Løfter den en mm med donkraften først, så man får ind den horisontale bit. Sømmes/skruves mod syllen og så skrå sømmes den stående bit mod den liggende og fæster reglen mod den. Alternativt skubbe ind en bit stående regel under den kappe og så bare vinkeljern på begge sider, mod syllen og mod reglen/ekstrabiten...

Tak for tips om hulbånd - et par sådan i kryds burde give god stabilitet inden jeg sømmer panel/fjeder mod reglerne.

Mvh/
A

Senest redigeret:
  • Synes
preben89
  • Laddar…
hålstrimmel vel strakt er rigtig godt til at stive op.

Afhængig af hvor høje dine afkapede stykker er, så kan det jo være en mulighed med en spikerplade på hver side også.

Alt.3 men uden siderne, men med lim og kiler måske. Har selv brugt denne.

En hammer i hver hånd og slå på kilerne samtidigt fra hver sin side, indtil reglen sidder fast.
syllbyte.gif

Ok, spikplade, men så kan man vel lige så godt tage vinkeljern, så det går at skrue det mod syllen (udover ind i reglen) fra oversiden.

Og kiler har jeg overvejet (god idé at tage en fra hver side dog), men det føles som om det er bedre jo færre dele man behøver. Med en hydraulisk donkraft burde man bare kunne save stykket en mm for tykt (ok, den præcision får man jo aldrig), så løfte og trykke det på plads.

Hvis samlingsstykkerne er små kunne det måske være en idé at lade dem ligge og trække i en spand træolie jeg har stående som ekstra fugtsikring nederst...

Hulbånd bliver det definitivt!

/A

• Synes
DavidFolkesson
  • Laddar…
Er det lange stykker, der skal udskiftes alt1, men ikke noget hak, bare skære lige. Alt 3, hvis det er en kort bit, der skal udskiftes, men klodserne på siden, sømplader og vinkeljern er unødvendige. Fastgør stolperne skråt.

At fastgøre remmen til betonen er bedre med ekspansionssøm end ekspansionsskrue. Bare bor og slå ned, jeg var skeptisk første gang jeg prøvede, men de fungerer glimrende.

Diagonalforspændingen kan gøres med undertagspont, sæt den skråt, 30 grader kan være nok. Man kan også bruge krydsfiner eller OSB til at forstærke det hele.

Protte

Men hvis jeg skal have råsponten synlig, vil man vel næppe sætte den skævt?

Derimod havde jeg overvejet at sætte liggende gles (isoleringen under denne), og så stående spont på den, det vil styrke det op. Eller hulbånd i kryds og liggende spont direkte på reglarne. Men under alle omstændigheder - hvis man sømmer råspont 22 mm på reglarne, burde det være tilstrækkeligt, synes jeg.

Når det gælder syllinfästning, havde jeg besluttet mig for betongexpander, men den lidt porøse kalkmørtel får mig til at tøve. Jeg kiggede på Fischers ekspanderspik, og det bliver man altid lidt skeptisk overfor, en lille metalhylse, kan det fungere? (der står "til enkle og hurtige fastgørelser" Ikke en prioritet når jeg har otte stykker...)

Måske er det bedst med gevindstang i ankarmassa (Gunnebo/Fischer) hvor det ikke spiller nogen rolle, hvis hullet ikke bliver godt. Det er bare vigtigt at få hullerne rene, og så skal man vel købe en kompressor...:S

/A

Senest redigeret:
Hvorfor ikke skråt, der findes et hus i Umeå (nu ombygget), men det havde panelet i 45 grader.

Jeg havde tænkt at oprette en tråd om, hvordan man får en ekspansionssøm løs (rent hypotetisk), for jeg tror, det er meget svært.

Er det dårlig beton/mørtel, så er kemankre rigtigt vejen.

Protte

Kreativt med skæv panel for at få stabilitet, det må man give dem... :)
Ok, expanderspiken er måske stærkere end den ser ud trods alt.

Kig her på ankarmassa, ret smart alligevel synes jeg: http://www.youtube.com/watch?v=wQcBEoWJNzk

/A

Ankermasse er "sindssygt stærk" og let at bruge, men også "sindssygt dyrt" og skal bruges hurtigt. Den hærder lige så hurtigt i røret som i hullet. Det er helt sikkert overkill for at fastgøre en syld. Jeg har dog brugt det til at fastgøre tunge ting i et betonloft. 400Kg per fastgørelse er fuldt muligt at hænge i det mod måske 40Kg hvis det er skrue og rawlplug.

Ankermasse er også god, hvis man skal forlænge en kældervæg eller støttemur og vil undgå revner i samlingen. Bor hullerne vandret ind i den eksisterende mur og fastgør armeringsjernet, som man armerer den nye mur med ved hjælp af ankermasse.

Så skal jeg sørge for, at vi bruger den, når jeg bygger støttevæg ud fra kældervæggen i den kommende uge.

På Fischer Vs 300 står der i hvert fald, at man kan anvende den ved forskellige lejligheder, bare man strammer låget (?) efter brug. Dyser kan man jo købe løst hos Beijer.

/A

Senest redigeret:
  • Synes
Yappen
  • Laddar…
Anchormasse er kanon, køb Sika på Hornbach, eller Biltemas anchormasse..gode prislejer på begge. Kemisk fastgjort armeringsjern i klippen til pæle, efter nogle timer kunne man slå med forhammer på jernene uden at de bevægede sig :-)

Så vil jeg lige smide en advarsel angående de stående regler...svigerfar renoverede gennemråddent tømmer for næsten 6 år siden, og i stedet for at skifte det rådne tømmer, sørgede han for at det blev ordentligt tørt først, så lod han det suge op tyndtflydende tokomponent epoxy-lim så tømmeret blev mættet med det. Da det var hærdet var det hårdere end beton og det tømmer vil aldrig rådne op :-) Kan jo være en utraditionel løsning?

Ok, interessant at der fandtes biltema-ankermasse. Det er jo lidt irriterende dyrt faktisk ellers.

Har nu repareret/pudset soklen som syllen skal stå på, det skal tørre/hærde inden jeg monterer syllen i weekenden. Læner mig nok mod ankermassen alt. ekspansionssøm pga. gammelt brug og ret tæt på kanten hvilket kan være dumt hvis man bruger en form for ekspander.

Fortæl den der om epoxymættet træ på Bygningsbevarings-forumdelen! ;)

/A

Senest redigeret:
  • Synes
Stommen
  • Laddar…
Hornbach har kun nogen krone dyrere for Sika's kemankare også..afhængigt af hvad har nærmest til.
Byggnadsvårdsforumet har vel en automatisk screeningfunktion som filtrerer alt væk, der ikke staves "Linolja", kokt, kall eller rå..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.