Jeg er i gang med at totalrenovere min garage. På væggene sad der tidligere en vandtæt maling, som jeg nu har slebet af med betonsliber. Væggen er selvfølgelig ikke helt glat efter al slibning.
Dette er min plan, men jeg har ingen idé om, det er sådan man plejer at gøre det, eller om der findes en smartere måde.
Til at begynde med fylder jeg alle skruehuller med lidt puds.
Derefter fugter jeg væggen. Så lægger jeg et tyndt lag fliseklæb og bruger en 4*4 tandspartel for at få et jævnt lag. Derefter bearbejder jeg væggen til den ønskede struktur, så overfladen bliver glat og jævn.
Er en 4*4 tandspartel tilstrækkelig, laget bliver omkring 2 mm tykt i sidste ende (tykt lag puds allerede på væggen).
Så undrer jeg mig over det næste. Det eksisterende puds er nogle steder revnet, bør jeg save revnerne op og fylde dem med nyt puds, eller skal jeg bare fortsætte med det nye lag?
Det er værd at nævne, at jeg for nylig har drænet huset og fugtbeskyttet ydersiden.
Jeg havde gjort helt anderledes.
Sæt glespanel på hele fladen og udenpå det en krydsfiner med overfladebehandling
Hav en sprække på fem cm rundt om så luften cirkulerer
Perfekt til at fastgøre redskaber og værktøj på, overalt
Glespanel, skruer, krydsfiner, spartel vs. 3mm puds. Puds er enormt meget billigere og går 100 gange hurtigere at få på plads. Puds vinder hver gang. Desuden behøver jeg aldrig bekymre mig om fugtproblemer.
Spartel F5, ser interessant ud men det er bare om noget, mere besværligt, eftersom man skal slibe hele væggen efter man har spartlet den. I garagen behøver det ikke være en perfekt blank overflade på væggene, en meget fin pudset overflade vil fungere udmærket og desuden kan jeg lide teksturen. Må dog takke for tipset, måske jeg kan bruge det til noget andet!
Glespanel, skruvar, plywood, spartel vs 3mm puds. Pudsen er enormt meget billigere og går 100 gange hurtigere at få på plads. Pudsen vinder hver gang. Desuden behøver jeg aldrig bekymre mig om fugtproblemer.
Spartel F5, ser interessant ud men det er bare om noget, mere besværligt, eftersom man skal slibe hele væggen efter man har spartlet den. I garagen behøver det ikke at være en perfekt blank overflade på væggene, en meget fin pudset overflade vil fungere udmærket og desuden kan jeg godt lide teksturen. Må dog takke for tippet, måske kan jeg bruge det til noget andet!
behøver du ikke overhovedet. kan blive glattere end puds. uden nogen slibning
Mener glespanel 28x70, c/c 400, 450 eller 600 afhængigt af hvilken plywood du vælger (størrelse og tykkelse)
Måske en sprække på 10 cm rundt om hele rummet i halv højde for at lette luftens cirkulation
Så undrer jeg om det næste. Den eksisterende puds er nogle steder revnet, bør jeg save revnerne op og fylde på med ny puds, eller skal jeg bare køre på med det nye lag?
Du skal i det mindste tjekke, om den puds, der sidder der, sidder ordentligt fast, alt løst skal væk.
edit:
Jeg vil mest mistænke, at de revner skyldes bevægelser i muren. Hvis alle bevægelser er stoppet, er det nok et godt tidspunkt, at din reparation også holder godt.
Men fortsætter det med at bevæge sig, vil den nye puds revne efterhånden, uanset hvordan du gør.
Og så synes jeg, at et 2 mm lag virker vel tyndt ...?
Skal du ikke bruge en 6 mm eller 8 mm fixkam i det mindste?