Hej,

Jeg ville have brug for at flytte de markerede støtteben på min overetage. Mindst 20 cm på hver side, men gerne omkring 40 cm.

Hvordan kunne jeg gøre for at forstærke konstruktionen?

1. Sætte en ekstra overramme (den diagonale, som taget ligger på) på hver stolpe, eller hvordan skulle jeg gøre det?
2. Sætte tykkere støtteben? (de rødt markerede)

Sidste alternativ er at beklæde dem, men det er ikke så attraktivt, da rummet bliver svært at udnytte.

Med venlig hilsen,

Tobias

• Tagspær-diagram viser konstruktionsdetaljer: rødmarkerede støtteben, takhældning, rumshøjde og bredde. Diskuterer forstærkning med ekstra overramme.
  • Synes
roYalSwe
  • Laddar…
Hej. Hvordan løste du dette? Jeg står overfor det samme problem...

Jeg salade på en ekstra 220x45 ovenpå det hele for at få ind mere isolering (byttede tag) og så flyttede jeg benene 30 cm.

T Toobster sagde:
Hej,

Jeg ville have brug for at flytte de markerede støtteben på min overetage. Mindst 20 cm på hver side, men gerne omkring 40 cm.

Hvordan kunne jeg forstærke konstruktionen?

1. Sætte en ekstra overramme (den diagonale som taget ligger på) på hver stolpe, eller hvordan skulle jeg gøre?
2. Sætte tykkere støtteben? (de rødmarkerede)

Sidste alternativ er at beklæde dem, men det er ikke så fristende, da rummet bliver vanskeligt at bruge.

Mvh,

Tobias
Hej på hvilken måde har du gjort det ... venligst forklar præcis

Jeg brækkede/savede simpelthen støttebenene væk og satte nye kortere længere ud mod tagskægget. Iom at selve tagspæret blev godt forstærket vurderedes det, at det var Ok.

• Synes
Örjan Ohlsson
  • Laddar…
T Toobster sagde:
Jeg kofotade/savede bort støttebenene helt enkelt og satte nye kortere længere ud mod tagfoden. Iom at selve tagstolen var godt stabiliseret, blev det vurderet til at være ok.
hvad har du gjort med overarm

Før og efter for støttebenene. På selve overarmen blev en ny lagt for at øge tykkelsen på taget ifølge billede her også..

• Loft under renovering med nye støtteben og en spand på gulvet, omgivet af spredte aviser og værktøj.
  • Loftunderstøttelse med nye bjælker forstærket, tagkonstruktion under renovering, byggematerialer og værktøj spredt på gulvet.
  • Træbjælker og stålarmering med kabler viklet sammen, fastgjort til loftet for at øge tykkelsen.
Hos mig overram er 50 x130 ...hvad skal jeg lægge på ....skal man forstærke kun overram, under er flyttet støtteben.

Min overarm var 38x145 så den blev jo mere end dobbelt så stærk.
Hvis du er usikker på, hvad du skal gøre, ville det nok være sikrest at få hjælp af en konstruktør, der kan beregne det. :)

Diagram af en tagkonstruktion med markeringer for forskellige elementer og størrelser, såsom bjælker og dimensioner.
T Toobster sagde:
Min overarm var 38x145 så den blev jo mere end dobbelt så stærk.
Hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre, ville det nok være sikrest at få hjælp fra en konstruktør, der kan beregne det. :)
ok søgte du byggetilladelse og hvor meget koster det...kan du være venlig og tegne på billeder, hvordan du placerede ny overramme

Jeg søgte byggetilladelse for at hæve taget og ekstraisolere. Har ingen computer, så jeg kan ikke tegne, men den nye ligger jo på højkant oven på den gamle.

T Toobster sagde:
Jeg søgte byggetilladelse for at hæve taget og ekstra isolere. Har ingen computer så jeg kan ikke tegne men den nye ligger jo på højkant ovenpå den gamle.
ligger hele væggen fra ny støtteben frem til rygningstegl (må man søge byggetilladelse til ekstra isolering)

Jeg salade på fra tagfod til mønning. På den tid var man nødt til at søge byggetilladelse, hvis man ændrede udseende eller dimensioner på huset. Hævede taget med ca. 30 cm så..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.