Hemmakatten
En af sønnerne er lykkelig nybliven og nytilflyttet husejer siden i går. :) I hans lejlighed som han nu forlader siger udlejeren, at han skal fjerne alle plugs og spartle igen (male hvidt) alle huller i væggene.

Han har et antal (mange) metalgipsplugs. Hvordan får man dem bedst muligt fjernet uden at ødelægge væggen? Banker man dem ind i væggen bliver det jo et stort hul. At trække dem ud går jo ikke. Kan man eventuelt banke dem ind 1mm og så spartle over? Eller findes der nogle andre gode tips? Meget taknemmelig for smarte tips! :)

Normalt sæt tager man en skarp bidetang eller lignende og "tager fat" i kransen omkring expander pluggen og vrikker til. Så løsner kraven, og man kan skubbe resten af pluggen ind i væggen.
Om det er den bedste metode for at undgå meget spartling ved jeg ikke, men det er den metode jeg har brugt. Bliver ganske godt efter spartlingen.

bor bort kransen og skub resten ind i væggen ;D

Jeg var lidt vovet og skruede skruen ud, der skal sidde i metalexpanderen og hamrede lidt let (og længe) på den, så expanderen foldede sig ud bag væggen. Så var det bare at trække den ud.

Expanderen vil sandsynligvis ikke folde sig helt ud bag væggen, så hullet bliver en smule større end det var fra starten.

8-)

Borra er nok det, der giver det pæneste slutresultat. Har prøvet det der med at skrue og slå, så den folder sig ud igen, men det er jo meget tidskrævende.

• Synes
Skrutten18
  • Laddar…
Jeg har meget dårlige erfaringer med at bore ud gipsekspander. Hvis man er uheldig, sidder boret fast, og hele pluggen begynder at rotere. Vupti, har man lavet et kæmpehul i væggen...  :o 

I min gamle lejebolig havde jeg konstrueret en hems med stålrør og rørkoblinger og fastgjort alt til væggen med gipsekspander. En RIGTIG masse plugs... Jeg kan sige, at den efterfølgende lejer fik en god pris på den seng... ;)

Hemmakatten
Tak for hjælpen. Plugsene blev boret ud, og hullerne spartlet. Det gik hurtigt og let.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
funkisen sagde:
Jeg har meget dårlige erfaringer med at bore ud gipsplug. Hvis man er uheldig, sætter boret sig fast, og hele pluggen begynder at rotere. Pludselig har man fræset et kæmpehul i væggen...  :o 
Så er pluggen jo væk alligevel. Det tager jo ikke flere hundrede år at reparere et større hul i en gipsplade heller. Tager du et passende stykke, holder det mod væggen, tegner rundt om, saver, sætter en træliste bagved, skruer og spartler. Det tager måske lidt tid, men omvendt går det meget hurtigt at bore pluggene, så det går nok lige op. Har ikke oplevet dit fænomen alt for meget. Større bor end hullet, så er du jo aldrig inde og roder, så det burde ikke sætte sig fast.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.