Hej,
Når jeg forsøgte at flytte et skab, opdagede jeg, at det er limet fast til væggen
På den ene side (venstre forside) er det limet fast til væggen via en afstandsplade i væggen. Denne er limet ca. 1,5 dm fra toppen, men ser ikke ud til at være limet længere nede.
Derefter er det også limet hele højre bagside (ikke hele bagsiden, men "kun" enden af den højre side del (ca. 1 cm bred og samme længde som skabets højde) - hvis I forstår, hvad jeg mener). Enden af venstre side del ser ikke ud til at være limet fast.
Hvordan i alverden får jeg dette væk fra væggen uden at ødelægge det? Der er jo en risiko for, at hvis jeg bryder det løs, så følger hele gipspladen med...
Jeg overvejer, om jeg kan save med en meget smal sav gennem hele limfugen. Kan det fungere?
Jeg har således brug for tips til, hvilken sav der skal bruges, eller hvilke gode savklinger der holder.
Eller er der andre idéer til, hvordan dette kan løses?
Eller tips om, hvad jeg ikke bør gøre, er jo mindst lige så værdifulde...
Tusind tak på forhånd!
Når jeg forsøgte at flytte et skab, opdagede jeg, at det er limet fast til væggen
På den ene side (venstre forside) er det limet fast til væggen via en afstandsplade i væggen. Denne er limet ca. 1,5 dm fra toppen, men ser ikke ud til at være limet længere nede.
Derefter er det også limet hele højre bagside (ikke hele bagsiden, men "kun" enden af den højre side del (ca. 1 cm bred og samme længde som skabets højde) - hvis I forstår, hvad jeg mener). Enden af venstre side del ser ikke ud til at være limet fast.
Hvordan i alverden får jeg dette væk fra væggen uden at ødelægge det? Der er jo en risiko for, at hvis jeg bryder det løs, så følger hele gipspladen med...
Jeg overvejer, om jeg kan save med en meget smal sav gennem hele limfugen. Kan det fungere?
Jeg har således brug for tips til, hvilken sav der skal bruges, eller hvilke gode savklinger der holder.
Eller er der andre idéer til, hvordan dette kan løses?
Eller tips om, hvad jeg ikke bør gøre, er jo mindst lige så værdifulde...
Tusind tak på forhånd!
Har du tips om en god sav/savklinge? For at kunne save skal klingen jo være smal, holdbar og bøjelig da skabet er fastlimet tæt mod væggen så det er svært at komme til - især når man er kommet lidt ned.P patrikd84 sagde:
Et multiværktøj med savklinge kan save i flugt med væggen i princippet. Ellers en bajonetsav. Men med den vil du ikke komme lige så tæt på fugen. Er det ikke muligt at skære med en brydekniv i fugen? Og derefter bænke den løs med brækjern.
Ja, det går måske med brækblad. Et lille problem der er, at jeg ikke kan have selve holderen, da bladet i så fald ikke bliver parallelt med væggen (med holderen bliver det for tykt). Bajonetsav får ligesom ikke plads - den er for "tyk" hvor man holder den. Det er jo 0 mm til væggen.SkitOxe sagde:
Det bør være en bøjelig sav, da jeg jo ikke vil kunne holde saven lige, når jeg saver, men bladet skal ind parallelt med væggen. Lignende en Japansav, som er bøjelig, måske fungerer, eller anden model!?
Er du også inde på, at save er den bedste løsning, eller findes der andre alternativer?
Jeg har en sådan her:A _ametist_ sagde:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/sagar/sticksagar/sag-120220/
Det blad er bøjeligt, måske kan det fungere?
Et bådfilsblad kan fungere, ellers findes der håndtag til tigersavklinge at købe f.eks. https://www.bauhaus.se/saghandtag-tigersagb
Altså, du har jo nævnt en løsning selv, japansav! Har aldrig brugt en sådan selv, men er ikke hele pointen, at bladet kan være meget tyndt? Så burde det være så bøjeligt, at du kan lægge bladet langs med væggen med en vinkel til håndtaget. Du bør kunne klare det uden alt for mange skader på væggen, og det lille der bliver er jo bare at spartle.
Et andet alternativ er at save, så der er nogle centimeter eller mindre tilbage af garderobevæggen. Så tager du en vinkelsliber med en slibeskive på og sliber resten væk, først groft, så fint. Det vil støve helt vildt, men det fungerer nok.
Power tools i al ære, men i dette tilfælde ville jeg nok have brugt japansaven.
Et andet alternativ er at save, så der er nogle centimeter eller mindre tilbage af garderobevæggen. Så tager du en vinkelsliber med en slibeskive på og sliber resten væk, først groft, så fint. Det vil støve helt vildt, men det fungerer nok.
Power tools i al ære, men i dette tilfælde ville jeg nok have brugt japansaven.
Det er præcis sådan, som du skriver. Jeg har brug for en smal og bøjeligt sav, der kan save i vinkel tæt mod en væg/garderobekant. Jeg overvejede, hvilken type sav der var bedst - men Japansaven er måske netop det. Jeg har aldrig brugt sådan en selv heller. Men er den så bøjeligt, at den klarer dette?
Har nogen her i forumet brugt en Japansav? Er de tilstrækkeligt bøjelig for dette?
Har nogen her i forumet brugt en Japansav? Er de tilstrækkeligt bøjelig for dette?
Egentlig tror jeg, det ville have fungeret med en almindelig fukssvans, da sådan en er såpass fleksibel, at den kan styres. Dog har man måske ikke den store præcision med en fukssvans, derfor tror jeg mere på en japansav. Men forhåbentlig kommenterer der nogen, som faktisk har brugt sådan en, og ikke kun har set en på et postkort. 
Klik her for at svare