Huset er fra 1926. I kælderen er der et mindre rum, hvor gulvet er hævet med ca. 25 cm. Jeg forestiller mig, at der har stået en kedel der engang. Dette rum er mit "snedkerværksted". Denne kant/forhøjning tænkte jeg at hugge ned, så der bliver fuld højde i rummet.

Vi havde en bygningsinspektør hjemme for at tjekke nogle ting, og han nævnte, at han ikke ville være overrasket, hvis der var en klippe under denne forhøjning. Jeg, som var helt sikker på, at det var en forhøjning for kedelens funktion...

Nu til spørgsmålet: Hvordan finder jeg ud af dette uden at begynde at hugge ned kanten?

Jeg har selv tænkt, at hvis jeg borer med boremaskinen, på fire huller på strategiske steder i rummet, så burde jeg jo rimeligvis kunne mærke forskel på granit og 100 år gammel beton. Enten bliver det pludselig stenhårdt, eller også synker jeg ned til ønsket dybde?

Hvad tror den fælles hjernekapacitet? Nogen der har erfaring med lignende operationer?

H
andreascarlsson andreascarlsson sagde:
Huset är från 1926. I kælderen er der et mindre rum, hvor gulvet er forhøjet med ca. 25 cm. Jeg forestiller mig, at der har stået en kedel der engang. Dette rum er mit "snedkerværksted". Denne klods/forhøjning overvejer jeg at bryde ned, så der bliver fuld højde i rummet.

Vi havde en inspektør hjemme for at tjekke nogle ting, og han nævnte, at han ikke ville blive overrasket, hvis der var en klippe under denne forhøjning. Jeg var helt sikker på, at det var en forhøjning på grund af kedlen...

Nu til spørgsmålet: Hvordan finder jeg ud af det uden at begynde at bryde klodsen ned?

Jeg har selv tænkt, at hvis jeg borer med bilningsmaskinen, på fire huller på strategiske steder i rummet, så burde jeg da rimeligvis kunne mærke forskel på granit og 100-årig beton. Enten bliver det helt pludselig meget hårdt, eller så synker jeg ned til den ønskede dybde?

Hvad tror I, den fælles hjernekraft? Nogen der har erfaring med sådanne operationer?
Sgu.se kartviseren kan måske give dig en indikation.

• Synes
andreascarlsson
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson sagde:
Huset er fra 1926. I kælderen er der et mindre rum, hvor gulvet er forhøjet med ca. 25 cm. Jeg forestiller mig, at der engang har stået en kedel der. Dette rum er mit "snedkerværksted". Denne kant/forhøjning havde jeg tænkt at bryde ned, så der bliver fuld højde i rummet.

Vi havde en inspektør hjem for at tjekke nogle ting, og han nævnte, at han ikke ville blive overrasket, hvis der var en granithash under denne forhøjning. Jeg var helt sikker på, at det var en forhøjning til kedlens funktion...

Nu til spørgsmålet: Hvordan finder jeg ud af det uden at begynde at bryde kanten ned?

Jeg har selv tænkt, at hvis jeg borer med boremaskinen, på fire huller på strategiske steder i rummet, så burde jeg rimeligvis mærke forskel på granit og 100-årig beton. Enten bliver det pludselig stenhårdt, eller så synker jeg ned til ønsket afstand?

Hvad mener den fælles hjernekraft? Er der nogen, der har erfaring med sådanne operationer?
Har du ledt i gamle tegninger?

• Synes
andreascarlsson
  • Laddar…
Karrock
Ja, borsynk-hastighed og modstand kan du observera.

Du kan også kigge på farven på borekaxet. Moderne beton bliver ofte grå. Ældre beton kan indeholde mange sten, og at skelne dem fra fast klippe er sværere.

Boredybde. Kan du bore mere end 10 cm under tilsvarende tilstødende gulvniveau uden at komme ind i noget blødere?

Du kan kigge på SGU:s kort for at se, hvad der er forventet bjergart nedenunder. Et mindre område kan du knække ned med kiler uden problem uanset hvilken bjergart det er.

• Synes
andreascarlsson
  • Laddar…
Tak for input!

Kortviseren var ret svær at navigere i. Finder desværre ikke noget nyttigt der. På billedet er det nævnte rum det blå kryds.
Kort over område med ejendomme, et blåt kryds markerer et specifikt rum i en bygning. Husnumre vises, såsom 521, omgivet af veje og andre bygninger.

Har ingen gamle tegninger. Er det Lantmäteriet eller Stadsarkivet man kontakter, eller noget helt andet?

Det ser ud til, at boring er det, der gælder. Ringer til kommunen i morgen og tjekker, man har måske held.

Karrock
Nej, præcis. Man skal klikke på kortet, og så kommer der lidt geologisk information frem. Nu kan jeg ikke gætte, hvor du bor, men jeg klikkede et sted i 521-området og fik følgende frem:
Kort med oplysninger om geologi med husnumre og adresse; geologisk data viser granitisk migmatitisk gnejs, Sveconorwegian orogen; område markeret som 521.
Der er ofte varianter af gnejsig granit heromkring. Medmindre gnejslagene ligger rigtig dårligt, plejer det at gå fint at sprække og bile.

Lantmäteriet og kommunen er ingen idé. Grundlægningsdetaljer findes næppe i kommunens arkiv, og så gamle detaljer plejer at være meget sparsomme oplysninger alligevel.

Bor du bare, eller lej en bilmaskine og smøg ærmerne op!

Bliver det for forfærdeligt, må du støbe en klods tilbage.

Edit: Berggrund 1:50 000-1:250 000 giver bedre information end 1:1 million, skift til den. Der kan du også skifte over til jordartskortet, jorddybdekortet og brøndarkivet og se deres oplysninger om, hvor dybt det er til klippegrund (i brøndarkivet klikker man på en brønd, så står dybden til klippegrund i et af felterne i popuppen)
Kort over Brassegatan viser geologiske lag fra SGU's korttjeneste med valgmuligheder for forskellige kortlagstyper som berggrund og brunnar.

• Synes
Värmelärlingen og 2 andre
  • Laddar…
I dette tilfælde er det jordartskortet 1:25000, du skal kigge på, hvis du ikke er specielt interesseret i præcis hvilken bjergart det er.

Bemærk dog skalaen. Hverken jordartskortet eller grundfjeldskortet har en sådan opløsning, at det er muligt at sige noget på ejendomsniveau (endnu mindre forskellige dele af en bygning), ofte ikke engang på kvartersniveau. Underlaget er af varierende kvalitet, og grænserne mellem forskellige jordarter er derefter. Men en indikation kan man selvfølgelig få. Bor du midt på en grusås, i en lærdal eller direkte på et større område med grundfjeld, får du selvfølgelig et sandsynligt svar.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.