Skal montere en bærende bjælke mod træfacaden til terrassen jeg bygger. Har tænkt at sætte 2 stk. franske træskruer 10x120mm omtrent hver 50. cm. Bærende bjælken vil være 7m lang.
Jeg antager, at man skal ramme reglerne med franske træskruer, eller er det nok at bare sætte dem hver halve meter direkte ind?
... Hvis det er tilfældet, undrer jeg mig også over, hvordan man lokaliserer træreglerne bag træfacaden?
Du burde vel kunne se, hvor panelbrædderne er sømmet.
Eller er de sømmet i noget andet?
Forhåbentlig er de ikke sømmet i reglen, da det burde betyde, at man ikke har nogen luftspalte. Men de er måske sømmet på en 28x70, som igen er sømmet i reglen.
Jeg ville have antaget, at du har en regel ved vinduet og derefter reglar på cc60.
Sømhovederne på panelbrættet kan du bruge til at bestemme højden på den franske (jeg antager, at du har stående panel), så du trækker den franske gennem panelbræt + glesen og regner ud, så den også sidder i reglen.
Et alternativ er at skrue en bærer fast i grunden i stedet. Sæt en bjælkesko i passende højde, så du kommer op i det rette niveau.
Hvad har du for mål fra grund til panelbræddet?
En anden overvejelse jeg kommer til at tænke på, når jeg ser billedet; skal du fastgøre terrassen til huset? (Måske en regel jeg overser om, at terrasser skal være fastgjort til huset for at være byggetilladelsesfri for eksempel...?) Hvis underlaget for stenfliserne er fast og fint, hvorfor ikke lade fliserne blive liggende og stille en plintrad på fliserne nærmest huset? Hvordan har du tænkt dig resten af konstruktionen?
Hvis du kan kigge ind i krybekælderen kan du sandsynligvis se, i hvilken højde du har syllen.
Den er perfekt at skrue i, da den jo sidder i samme højde rundt om hele huset
Hvis du ikke kan/vil kravle derind, kan du tage og bore med en smal lang bor flere huller vertikalt, indtil du finder syllen.
Strunt i at forsøge at finde nogen stående regel, bag den nederste spikrække har du jo spiklægte og så med 99% sikkerhed en syll.
Så skru dine franskaskruv i syllen og sæt nogen kortere skruv typ 6x80 i overkanten ind i panelen!
På 4 ud af 5 altaner, hvor bærelinien er fastskruet i facaden, begynder facaden at se ud som fanden efter et stykke tid, og når man så vil male eller skifte en bræt bliver det ikke sjovt.
Nej, jeg ville have overvejet ikke at sætte den fast i facaden, men at bruge en plintrad eller det burde være nok med en opklodsning på fliserne under bærelinien nærmest facaden og lade altanen være 10 mm fra facaden.
Selvfølgelig skal du have en plade op på panelet og ud på terrassen et stykke, præcis som du skal have over døre, vinduer og alt andet, du fæster i facaden, intet man slipper for ved en terrasse, der monteres tæt på huset. Det nemmeste ved netop dit hus bliver nok at save med dyksaven, 15 grader i vinkel, ca. 26mm dybt og omtrent 15cm over færdig terrasse.
Lukkepanelet forsvinder, og du får et spor i de nederste brædder, i sporet skal man så tage en bukkede plade, der går jævnt med panelet og derefter ud over terrassen.
(Desværre) den eneste måde at gøre det rigtigt på, så panelet holder lige så længe som terrassebrædderne!
Eeeh... jeg har aldrig set en terrasse med en plade i vinklen mellem facade og trædæk. Hvordan mener du, at det skulle beskytte? Du forårsager jo snarere en større risiko for fugtskader ved at save en rille i facadebrædderne!?
Når man sætter en plade over døre og lignende, så handler det jo om, at man har en risiko for, at regnvand skal komme indenfor facaden/karmen, fordi du dér bryder den tætningsskik, som facadebrædderne udgør. Sætter du en terrasse ved huset, er der jo ingen grund til at save hul i facaden, som du foreslår.
Det Torpalainen refererer til (antar jeg...?) er vel simpelthen det naturlige slid fra vejr og vind, som bliver udbedret gennem maling med jævne mellemrum. Ikke at der er trængt vand ind i facaden. Skruen, som bruges til at fastgøre en bærelinje, bryder jo den tætningsskik, og det lille kan næppe forårsage mere end marginal skade.
Jeg ville nok snarere sørge for at konstruere terrassen, så det let kunne lade sig gøre at løsne/løfte de tre inderste brædder for at kunne male facaden hele vejen ned og samtidig undgå at plette brædderne.
Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.