Jeg har for nylig købt min første ejerlejlighed og har opdaget, at den har et lidt større hul i væggen ved en stikkontakt samt flere ret grimme huller i væggen med ekspansionsbolte. Jeg vil gerne udbedre hullerne, men ved ikke, hvordan man gør.
Billede 1 er af hullet ved stikkontakten.
Væggen er af beton. Jeg ved ikke så meget om beton, men gætter på, at det er letbeton. Væggen smuldrer, når man rører ved hullet. Stikkontakten sidder ikke helt fast efter min mening, og jeg synes, at det kan vippe lidt. Jeg kan ikke se, hvordan man pænt kan reparere hullet og beholde stikkontakten, når der går en ledning ind gennem hullet. Er det nemmest at ofre stikkontakten? Er det i så fald bare at skrue den af, eller gemmer der sig flere ting nedenunder? Hvad skal jeg lukke hullet med, så det bliver pænt?
Billede 2 og 3 er af huller med ekspansionsplugge. Hvordan får jeg pluggerne ud? Hvad kan jeg lukke hullerne med, så det bliver pænt?
Øvrigt:
Jeg har tænkt mig at rive tapetet ned, der sidder oppe, og derefter hyre nogen, der kan fuldspartle væggene, efter at hullerne er fikset (lejligheden er 21 kvm, så jeg gætter på, at det er billigere at hyre nogen til at spartle end at leje udstyr og prøve selv?). Tror I, at spartel vil hæfte ordentligt på væggene, selvom de er smuldrende? Efter spartlingen har jeg tænkt mig at male lejligheden selv (billigere, antager jeg?).
Jeg er studerende og har ikke så mange penge, men vil gerne have, at det bliver ordentligt gjort og pænt. I må gerne kommentere, hvis jeg har tænkt forkert et sted. Har aldrig renoveret før. I må også gerne tippe om nogen i Lund, der kan fuldspartle ordentligt og helst billigt.
Så lad os se.. Jeg vil nok starte med eludtaget, men her vil jeg løfte en advarende finger, ja, der sidder en boks bagved, og hvis du er usikker på området, skal du tage en autoriseret elektriker ind, et enkelt job men med mange risici. Når det først er afmonteret, vil du kunne se hullets størrelse, det ser lidt dybt ud til at fylde med almindeligt sandspartelmasse, men et akrylbaseret letspartel som OneFill fra casco kan bygge op til 5cm. Dette kan du også spartle hullerne i væggen med senere.
Pluggen ser ikke ud til at være en ekspansionsplug, skru en skrue nogle omgange i og træk derefter i skruen med et passende værktøj.
Væggene vil jeg grunde med almindelig grundmaling og derefter tapetsere med renoveringstapet som Easy cover.
Med tanke på hvordan installationen af stikkontakten ser ud, er jeg ikke helt sikker på, at der er en boks bagved, havde der været en boks bagved, så burde det desuden sidde ordentligt (i hvert fald hvis boksen sidder ordentligt...)
I værste fald kunne det være en viderestilling til en anden stikkontakt, men sandsynligvis ikke.
I teorien kunne det også være, at kablet, der kommer ud, er en viderestilling til en anden stikkontakt eller lignende (altså strømmen går videre via denne stikkontakt, ikke kommer til det via kablet, vi ser). Hvor fører kablet hen?
Jeg ville have ladet fuldspartle som du er inde på, men ville nok også have ladet maleren male, tænker at det ikke burde være en stor omkostning og det er jo egentlig først når det er malet, at man ser om det ser godt ud. Maler du selv, måske maleren skylder på dårligt arbejde af dig, hvis det ikke ser godt ud.
Med tanke på hvordan installationen af stikkontakten ser ud, er jeg slet ikke sikker på, at der er en dåse bagved. Havde der været en dåse bagved, burde den desuden sidde ordentligt (i hvert fald hvis dåsen sidder ordentligt...)
I værste fald kunne det også være en videresløjfning til en anden stikkontakt, men sandsynligvis ikke.
I teorien kunne det også være sådan, at kablet, der kommer ud, er en videresløjfning til en anden stikkontakt eller lignende (altså elektriciteten fortsætter via denne stikkontakt, ikke kommer til den via kablet, vi ser). Hvor fører kablet hen?
Jeg ville lade spartle, som du er inde på, men jeg ville nok også lade maleren male, tænker at det ikke burde være en stor omkostning, og det er jo egentlig først, når det er malet, at man ser, om det ser godt ud. Maler du selv, kunne maleren måske skyde skylden på dårligt arbejde fra din side, hvis det ikke ser godt ud.
Nu når du siger det.. den der udenpåliggende trækning ser lidt mystisk ud, så mon ikke bagsiden gør det også.
Tak så meget for jeres svar! Det føles så meget nemmere og tryggere, når man har nogen at spørge Jeg skal tjekke, hvor kablet fører hen og undersøge, hvad der er inde i boksen, men jeg har travlt med andre ting i lejligheden plus eksamen denne uge, så jeg vender tilbage, når det har roet sig lidt. Tak også for tipset om at lade maleren male, det lyder fornuftigt!
Med tanke på hvordan installationen af stikkontakten ser ud, er jeg ikke helt sikker på, at der er en dåse bagved. Hvis der var en dåse bagved, burde det også sidde godt (i hvert fald hvis dåsen sidder godt...)
I værste fald kunne det også være en videreforbindelse til en anden stikkontakt, men sandsynligvis ikke.
I teorien kunne det også være sådan, at kablet, der kommer ud, er en videreforbindelse til en anden stikkontakt eller lignende (altså strømmen fortsætter via denne stikkontakt, kommer ikke til den via kablet, vi ser). Hvor fører kablet hen?
Jeg ville have ladet spartle som du er inde på, men ville nok også have ladet maleren male, tænker at det burde ikke være en kæmpe omkostning, og det er egentlig først, når det er malet, at man ser, om det ser godt ud. Maler du selv, skyder maleren måske skylden på dårligt arbejde fra dig, hvis det ikke ser godt ud.
Nu har jeg undersøgt, hvor kablet kommer fra. Det kommer fra en anden stikkontakt, som jeg kalder stikkontakt 2. Stikkontakt 2 sidder ordentligt fast i væggen, og der går ingen andre kabler ud fra det. Det har heller ikke noget stort hul ved siden af sig, men kablet går ud via et lille hul i plasten på stikkontakt 2.
Det ser altså ud til, at det er en videreforbindelse. Stikkontakt 2 sidder tættere på elboksen og ser lidt pænere ud, så baseret på det kan man måske gætte, at stikkontakt 2 er en 'normal' stikkontakt, mens stikkontakten med hullet er sat op af nogen senere og får strøm fra stikkontakt 2.
Lad den der skal bredspartle ordne disse småting. Han løsner låget til stikkontakten og fylder med f.eks. hurtigtørrende pulverspartel. Proppen slår han af jævnt med overfladen med en spartel, hvis de stikker ud.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.