Jeg har et problem med indersiden af en væg i kælderniveau. Væggen vender mod syd. Den består af malet puds udvendigt (original fra 1977) og er opbygget af Siporex (letbeton) med pudset og malet inderside. 2/3 dele af væggen var dengang under jordniveau.

Da vi købte huset for snart 2 år siden, var væggen tapetseret med væv og malet. Dengang hang al indvendig puds kun fast i tapetet på den del, der var under jorden, så da jeg rev de gamle vægvæv ned, kom al pudsen væk på 2/3 dele af væggen.

Et byggefirma, vi havde inde, pudsede væggen op igen (med gipsmørtel) og malede om med almindelig maling. Det tog kun tre-fire måneder, før den puds begyndte at falde af.

Jeg gravede da først den beplantning væk, som fandtes mod væggen på ydersiden, som tilstoppede dræningen (platon), og væggen har siden været "åben" uden nogen kontakt med jorden.
Jeg skrabede derefter al gipsmørtel væk, da den var helt løs i princippet, og så primerede jeg og pudsede med husfix, da jeg ville være sikker på at få noget, der klæber ordentligt på Siporex.
På husfixen har jeg så malet med silikatmaling.

Dette har nu siddet fast i lidt over et år, men begynder nu igen at løsne sig, og jeg har to ca. 20-30 cm revner på indersiden... :mad:

Dette er intet problem på nogen anden væg i huset, kun denne.

Jeg tror, at grundproblemet kan være, at der er en indbygget altan ovenover, og at der et sted trænger vand ind i væggen ovenfra.
Det mærkelige er dog, at begge gange, første gang gipsmørtlen og nu husfixen, det er begyndt at løsne sig, har det gjort det i midten af væggen, altså midt på væggen... Hvis det skulle være, at der trænger vand ind, burde det jo begynde at løsne sig oppefra, synes jeg.
Hvis det skulle være, at det suger fugt fra pladen (som selvfølgelig ligger under jorden) burde det jo løsne sig nedefra, ikke i midten af væggen...
Der findes ikke nogen vandrør eller andre rør i væggen.

Den bedste løsning ville selvfølgelig være at få isolering på ydersiden, men da der er en altandør i væggen, kan det blive lidt tricky at få det godt. Balkonen burde vel skrabes fri fra asfalt og tætnes om også...

Men, spørgsmålet er så, kan det være primeren, jeg lagde, som nu har gjort, at det løsner sig igen, at den er for tæt og på en eller anden måde forårsager, at fugten bliver fanget?
Igen bare mærkeligt, at det begynder i midten af væggen...

Almindelig pudsmørtel og silikatmaling på indersiden....platonmåtte og dræning på ydersiden....

Platonmåtte og dræn findes allerede på ydersiden. Som sagt, så har jeg gravet al jord væk, der lå op ad væggen, så den er ikke længere under jorden overhovedet.
Problemet, jeg har forstået med almindelig pudsemørtel, er at det reagerer med Siporex'en. Ifølge Weber fungerer almindelig pudsemørtel ikke, og man skal i så fald bruge "Weber KC Pudsbrug B" og det er efter hvad jeg forstod meget groft...

Jeg lykkedes aldrig med at finde en forhandler, der havde KC brugen, og blev så rådet til "husfix", som også skulle fungere, og som jeg så brugte... Tilsyneladende fungerede det ikke så godt... :(

känns jo ikke helt rumsrent men: plåtreglar, gips, färg....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.