Hej,

Vi har lige flyttet til hus og har brug for at montere en tungere lampe (anslået 5 KG) i køkkenet lignende denne:

To pendel lamper hænger fra en metal stang med kæder, designet til at blive monteret i loftet.

Loftet i køkkenet består af en slags ru spån, der er omkring 1,5 cm tyk. Under den ru spån er det oprindelige loft, som sandsynligvis også er i en form for træ, sandsynligvis masonit eller noget i den stil.

Den tidligere ejer har blot skruet en krog op, der er ca. 5 mm i diameter direkte i den ru spån, hvor de har haft deres køkkenlampe. Hvis jeg trækker i krogen, mærker jeg, at den ru spån giver sig en del. Jeg er helt klart skeptisk over at hænge vores tunge lampe op i denne krog.

Så spørgsmålet er, hvordan dette kan gøres, hvordan fastgør jeg på rimelig vis?

• Synes
jositah
  • Laddar…
Er det råspont, behøver du ikke være bekymret for en 5 kg lampe. Med en lidt større krog kan du nemt hænge en gynge op! Værre er det i moderne huse med gipsloft!

• Synes
snowjim
  • Laddar…
vectrex sagde:
Er det råspont så behøver du ikke være bekymret over 5kg lampe. Med en lidt større krog kan du nemt hænge en gynge op! Værre er det i moderne huse med gipsloft!
Åh, er det så holdbart, man bliver jo lidt skeptisk, når man ser, at brædderne svajer, når man trækker i krogen.

Sådan ser det ud:

En krog er fastgjort i loftet gennem et synligt beskadiget hul i træpanelet.
Træloft med synlige brædder og en skruehægte monteret.

Sådan ser lampen ud (IKEA):
To loftlamper fra IKEA med glas skærme og metal kæde, ligger på et mørkt tæppe ved en dør.

Du siger altså, at det er okay, hvis jeg bare vælger en grovere krog? Hvor grov ville du vælge?

• Synes
damightytom
  • Laddar…
Det der spontede tag er ikke originaltaget, det er sat på langt senere end huset er bygget, jeg vil gætte på at huset er ældre end -78.

Du skal tjekke, hvad originaltaget er lavet af, eventuelt er det spontet træ lige over det gamle indvendige tag, så en krog der går ind mindst 60mm og hvor gevindet er mindst 40mm kan eventuelt fungere.

Det gamle tag er måske et betontag.

Demmpa sagde:
Det der pløjede tag er ikke originaltaget, det er monteret langt senere end huset er bygget, jeg ville gætte på, at huset er ældre end -78.

Du skal undersøge, hvad originaltaget er lavet af, eventuelt er det pløjet træ lige over det gamle indvendige tag, så en krog der går ind mindst 60mm og hvor gevindet er mindst 40mm kan eventuelt fungere.

Det gamle tag er måske et betontag.
Nej præcis det pløjede tag er som jeg sagde monteret ovenpå originaltaget som jeg ikke ved hvad det er lavet af. Men i næsten alle de andre rum ser taget ud noget i stil med det, man aner under råsponten i køkkenet. Præcis magen til krogeholder og kontakt findes også i de andre rum, så jeg antager, at det kun er i køkkenet, man har valgt at sætte råspont direkte på originaltaget.

Jeg føler mig dog lidt usikker på, hvordan jeg skal gå videre med dette? Hvordan finder jeg ud af, hvor lang krog jeg har brug for, og om den holder til lampen? Jeg kan selvfølgelig bore et dybt hul, som går næsten op til loftet, og så sætte krogen der, men det føles ikke særlig professionelt. Huset har træstruktur med kælder i beton og er helt rigtigt bygget tidligere end 78, mere præcis 71.

Ingen der har noget forslag til, hvordan jeg kan komme videre med dette? Skal jeg måske tage en håndværker ind for dette arbejde?

Hvis du fjerner loftdåselåget/lampestikket på et/flere steder, så er det måske muligt at se, hvad loftet består af, og hvor tykt delen/delene er.

Du kan også gå op på loftet og se, hvordan det ser ud.

Ingen af os kan sige præcist, hvor lang en skrue/krog du skal bruge, før du vender tilbage med præcist, hvordan loftet er bygget op.

I mit tidligere indlæg gav jeg et forslag til kroglængde, som kun gælder under de forudsætninger, jeg skrev.

Ved at måle, hvor langt fra forskellige vægge du vil have krogen, kan du derefter oppe på loftet måle dig frem til, om krogen kommer til at sidde i en tagspær eller ej. Det er også muligt at løfte på isoleringen og lægge en bræddebite, hvis du er bange for, at originalloftet plus det nye ikke kan holde lampen.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.