I flere byggevejledninger kan man læse, at syllen fastgøres med ekspansionsbolt i plade på jord. Med gulvvarme føles det lidt uhensigtsmæssigt. Jeg er begyndt at overveje at støbe en gevindstang ind i pladen, lægge syllen på plads, banke med den store hammer og bore ved mærkerne. På med syltætning og syll, fastgøre med skive og møtrik. Eller endnu enklere, armeringsjern der stikker op, banke, bore, på med syllen og bøje armeringen. Hvordan har I løst dette? Der findes måske andre løsninger.

Men gulvvarmen skal jo ikke ligge under væggene eller?

Huset bliver 1 1/2 plan i vinkel, og hvor vinklen tilslutter, vil syllen ligge midt inde på pladen.

Det bedste er jo at undgå at have varmeslangen lige der. Ellers ville jeg støbe en gevindstang ind. En svejset møtrik i bunden plus en stor skive, så stangen får godt fæste, og så husholdningsfilm eller lignende over gevindene under støbningen.

Expanderspik fungerer godt, da borer du bare gennem syllen og ned i betonen på én gang, og banker sømmet ned, klart. Heller ikke noget problem med, at noget stikker op af syllen bagefter.

Det som er relevant er på hvilken dybde gulvvarmeslangen ligger. Har du fotografier fra støbningen eller anden dokumentation? Min erfaring er, at man ikke skal stole på, at der ikke ligger gv-slang under væggene, din fastgørelse i pladen er jo primært imod at væggen ikke skal kunne bevæge sig i sidled, og du behøver derfor ikke fastgøre væggen så dybt i pladen, oftest rækker 20-25 mm, og det har man oftest i betonoverfladelag oven på armeringen. Men som sagt, jeg har jo ikke været med og støbt din plade, så jeg ved jo ikke. Men vend tilbage med dybden på gulvvarmen og hvilken syld du skal fastgøre, så hjælper jeg gerne til.

Undskyld mig glemte en tilføjelse... det er derimod ingen idé at fortsætte med at støbe gevindstænger og andre besværlige løsninger, når der findes så mange smidige produkter til netop dette formål på markedet. En syll udsættes aldrig for en så stor belastning, at det behøver en så kraftig forankring.

Årsagen til mit spørgsmål er, at vi vil bygge løsvirke. Det vil tage tid, før vi får vægt på huset, så det klarer en storm.

• Byggegrund med rionet og fjernvarmerør, forberedt til at bygge et hus.
Gulvvarmen ligger jo her så overfladisk, at du allerede nu bør markere indvendige vægge for at kunne kontrollere, at du ikke senere borer i slangerne, ydervæggene ser det ud til, at du klarer alligevel, ikke? Kartro har en skrue, der kaldes husskrue til syld, du borer bare igennem regel og ned i btg, derefter trækker du skruen med muttertrækker fungerer kanon godt.

Va godt, jeg vidste ikke, at der findes lange Tapconskruer. Det løser problemet, indervæggene vil jeg lime med Bostik sättlim.

Glem heller ikke at holde fri fra gulvvarmeslanger, hvor toiletterne skal skrues fast........nu kan man jo i øvrigt lime et toilet fast også, men det skader ikke at være på den sikre side.

Bedst er at tage et referencepunkt, der vil stikke op helt til slutningen, så fotograferer man med en tommestok eller lignende lagt ud, så man kan lokalisere slangerne.

Har hjulpet mig utroligt meget med alle rør i huset. Bare at se, hvordan det så ud, og samtidig målet gør, at man husker godt. Et tal på et papir siger ikke, om man målte til yder-/center-/for-/bagkant.

Og svaret på spørgsmålet er, at jeg brugte spigplugg, hurtigt og enkelt.

Har ikke rigtig med dit spørgsmål at gøre, men på billedet ser det ud som om slangen er lagt ovenpå armeringen med der tilhørende risiko for, at den flyder op ved støbningen. Bedre plejer at være at hænge den nedenunder, så den ikke kan flyde op, hvis en tråd løsner sig, eller hvis man har glemt et sted.

Donald Trump: Så tæt som han har najjat, tror jeg, at chancen er lille ;)

Derimod ligger slangen meget tæt på gulvafløbene. Holdt mig et stykke fra dem, da jeg støbte.

I dag har jeg flyttet slangerne, som tidligere lå under bærende vægge. Jeg tog også et billede fra badeværelset, hvor jeg har lagt en elslynge, som vil blive brugt om sommeren, når vandvarmen ikke er i gang. Kolde stengulve er aldrig rare.

• Elektriske varmekabler lagt ud på badeværelsesgulv til opvarmning. Kablet er forbundet mellem et netværk af metalstænger.
  • Elslanger installeret i badeværelsesgulv til sommerbrug, når vandvarmen er slukket, for at opvarme kolde stengulve.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.