Jeg vil sætte en krog op for at holde en lampe på ca. 3 kg men er usikker på, hvilken type krog og hvordan den skal fastgøres for at undgå at falde ned. Krogen skal fastgøres på førstesalen, men da det har været svært at undersøge loftet på grund af fuldt loftsrum, har jeg kigget nærmere på loftet i stueetagen, som i hvert fald ser og lyder ligesom, så min formodning er, at de er bygget på samme måde.
Loftet ser sådan ud:
Det føles ret fast og lyder nogenlunde solidt. I stueetagen har jeg et lidt større hul fra tidligere, som ser sådan ud:
Tykkelsen på hullet (pladen) er ca. 15 mm. Går jeg ind på en af mine skunkrum, kan jeg se loftet ovenfra (stueetagens loft), og det ser sådan ud:
Min konklusion/formodning er altså, at det i stueetagen er en eller anden type spånplade, der er monteret direkte i bjælkerne i mellemgulvet. Da førstesalen og stueetagens loft er fra samme tid og ser ens ud, gætter jeg på, at konstruktionen er den samme, bare med bjælkerne mellem førstesal og loftsrum som fastgørelsespunkt. Er det en rimelig formodning?
Hvis man kan få adgang og er bekymret, kan man jo tage en metalplade og lægge under, som fordeler trykket. Men den der skal virke for 3 kg efter min mening.
Hvis man kan komme til og er bekymret, kan man jo tage en metalplade og lægge under, som fordeler trykket. Men det der skal fungere for 3 kg efter min mening.
Kommer desværre ikke til fra oversiden, hvor jeg skal fastgøre. Men ja, 3 kg er vel måske ikke så meget (og med det der mener du den fra Claes Ohlsson, som jeg linkede til?)
Kommer desværre ikke til fra oversiden hvor jeg skal fastgøre. Men ja, 3 kg er vel måske ikke så meget (og med det der mener du den fra Claes Ohlsson som jeg linkede?)
Ja...15 mm spån skal jo klare en del laster, i hvert fald 3 kg. jeg har hængt lignende lamper på præcis samme måde i gips.
som sagt, er du bekymret så må du vel klatre op på loftet, rydde bort lidt sager, arbejde dig ned til undertaget og lægge ud noget som fordeler vægten.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.