22,343 læst ·
17 svar
22k læst
17 svar
Hvordan fastgøre kortling?
Side 1 af 2
Hej!
Vi er i gang med at skifte køkken. Væggene er åbnet for at kunne sætte kortlingar til at bære skabene. Hvordan fastgør man kortlingar, så de kan klare vægten? Det er en almindelig regelvæg, cc60cm. Bare skrue i reglen med et par skruer på begge sider? At bruge vinkeljern mellem regel-kortling føles ikke rigtigt...
Nogen der har styr på, hvordan man skal gøre?
Vi er i gang med at skifte køkken. Væggene er åbnet for at kunne sætte kortlingar til at bære skabene. Hvordan fastgør man kortlingar, så de kan klare vægten? Det er en almindelig regelvæg, cc60cm. Bare skrue i reglen med et par skruer på begge sider? At bruge vinkeljern mellem regel-kortling føles ikke rigtigt...
Nogen der har styr på, hvordan man skal gøre?
Enten kottlar man og fæster dem med skruer eller søm. Behøver ikke skrue med kæmpelange og mange, da de holdes på plads af gipspladen også.
Eller hvis der er plads, kan man i stedet for at kottla skrue op krydsfiner og gips på det. Så er der noget at skrue i overalt altid!
Jeg vælger krydsfiner foran OSB i køkken.
Eller hvis der er plads, kan man i stedet for at kottla skrue op krydsfiner og gips på det. Så er der noget at skrue i overalt altid!
Jeg vælger krydsfiner foran OSB i køkken.
Tak for svaret! Spørgsmålet er jo, hvordan man faktisk går til værks, når man "kortler"?verktygsgurun sagde:Enten kotler man og fastgør dem med skruer eller søm. Behøver ikke at skrue med meget lange og mange, da de holdes på plads af gipspladen også.
Eller hvis der er plads, kan man i stedet for at kotle skrue op krydsfiner og gips på det. Så er der altid noget at skrue i overalt!
Jeg vælger krydsfiner frem for OSB i køkkenet.
Mener du, at krydsfinerpladen erstatter kortlingerne helt? Kan de bære f.eks. overskabene?
En krydsfinerplade, der er korrekt fastgjort og med en(1) træskrue, kan klare omkring 150kg skærlast (lige nedad typ) har jeg indtryk af.
To skruer, der er fastgjort i overskabets indfæstninger, klarer let lasten af det, du læsser ind i skabet.
Hvis du vælger krydsfiner, så tag strimler, der er mindst 50cm høje, og fastgør med 4st skruer i hver regel.
Ellers skråskruer du bare to tre skruer, eller sømmer når du kotler.
Filmene fra denne kanal kan nok give lidt tips.
https://www.youtube.com/watch?v=j1LFo2D-jss
To skruer, der er fastgjort i overskabets indfæstninger, klarer let lasten af det, du læsser ind i skabet.
Hvis du vælger krydsfiner, så tag strimler, der er mindst 50cm høje, og fastgør med 4st skruer i hver regel.
Ellers skråskruer du bare to tre skruer, eller sømmer når du kotler.
https://www.youtube.com/watch?v=j1LFo2D-jss
Mente ikke at kotle med plywood. Mener at man sætter plywood på hele væggen og derefter gips. Der er jo ingen mening i at købe en plade plywood for at save den i stykker og stoppe stumperne ind mellem reglerne. Så kan man jo bruge billige regler i stedet.corre sagde:En plywoodplade, der er korrekt fastgjort og med en(1) træskrue, klarer omkring 150 kg skjuvbelastning (lige nedad typ) har jeg mig ihukommelse.
To skruer fastgjort i overskabens fastgørelser klarer let lasten af det, du læsser ind i skabet.
Hvis du vælger plywood, så tag strimler, der er mindst 50 cm høje, og fastgør med 4 skruer i hver regel.
Ellers skråskruer du bare to, tre skruer, eller slår søm i, når du kotler.
[link]
Jeg mente upræcist, at man skulle montere en strimmel køkkenvæggene i den højde, der passer til at bære skabene, dvs. erstatte gipset som plade der. Det måske ikke går at bytte mere uden at ødelægge gips/kakel eller andet.
Men min anbefaling er præcis som din, byt alt!
Gipse ovenpå plywooden for at kakle bagefter.
Men min anbefaling er præcis som din, byt alt!
Gipse ovenpå plywooden for at kakle bagefter.
Jeg skal være lidt tydeligere
Tanken har været at lægge kortlingar mellem reglarne hvor vi har brug for at skrue skabene op. Over det lægger vi en krydsfiner/osd eller lignende og så gips. Men hvis jeg forstår jer korrekt, behøver man ikke lægge kortlingar hvis vi bruger krydsfiner bagved gipspladen?
Medlem
· Västra Götaland
· 332 indlæg
Nej, inga kortlingar behövs i så fald. Meget praktisk eftersom du kan skrue op for ting overalt.
Brug den rigtige skrue ved montering af køkkenet bare! Sørg for, at "slippet" ikke er for stort mellem gevind og skruehoved. F.eks. har en 4cm lang skrue som regel mere gevind og kortere slipp. Så den er bedre end en 7cm lang skrue, hvor slippet oftest er større.
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 322 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,322 indlæg
Almindelig enkeltgips kan uden problemer bære overskabene, helt uden kortling/playwood/OSB.
Brug Toggler i stedet for Molly.
Har testet at hænge i IKEA overskab (100++ kilo) fastgjort med to Toggler i enkeltgips, og skabet går i stykker, før fastgørelsen i væggen løsner sig.
Brug Toggler i stedet for Molly.
Har testet at hænge i IKEA overskab (100++ kilo) fastgjort med to Toggler i enkeltgips, og skabet går i stykker, før fastgørelsen i væggen løsner sig.
Har læst her på byggahus om, at nogen tegnede på væggen, hvor overskabene skulle være, savede en strimmel gips væk langs hele skabsrækken og fældede en metalremse ind og satte så gipsen tilbage. Så monterer man overskabene med selvborende monteringsskruer. Synes det var smart med metal, da man ikke behøver at rode med træ i væggen.
Medlem
· västra götaland
· 212 indlæg
Det er nok. Sådan gøres det normalt på byggepladser.