Efter at have talt med lidt forskellige tømrere har jeg fået lidt forskellige forslag til, hvordan man kan fastgøre en tagstol. De to mest almindelige ser ud til at være:
1) At det øverste lag letbeton består af "U-formede" blokke, som man hælder beton i og derefter fastgør tagstole med hjælp af det.
2) At det øverste lag ikke er U-formede, men at man i stedet borer ned 30-40 cm i betonen og fastgør tagstolene med spændjern.
Er begge disse metoder "gode"? Eller er der en af dem, man bør foretrække stærkt frem for den anden?
Håber I forstår, hvad jeg mener, jeg er ikke så inde i området, så det kan ske, at jeg udtrykker mig lidt uprofessionelt .
Begge metoder kræver vinkeljern eller et liggende hammarband til at sømme tagspærene fast i. Jeg ville tro, at begge er lige stærke, hvis de udføres korrekt, det handler mere om, hvad du har mulighed for at gøre.
Jeg ville have gjort alternativ to. Et hammarband 45*145 eller 45*175, syllpapp under.
Bor igennem hammarbandet og ca. 2-2.5 skalblock dybt og monter fast med gevindstænger (M10 eller M12) med ekspanderende beton eller kemankare. Spænd disse med skiver og møtrik. I det mindste en ved hver tagspær.
Tagspærene fastsættes et vinkeljern i hammarbandet derefter.
For andre, der søger efter det samme spørgsmål, gjorde vi sådan her:
Borede 12mm hul (300mm ned) og fyldte med tyndfugelim, pressede gevindstang ned med en skive mellem to møtrikker, der lander i midten af betonen (som skal hældes i).
Så ligger tagpap under spærret, vinkeljernene skrues fast i spærret med ankerskrue og så en skive og låsemøtrik, der presser spærret mod væggen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.