Hej.

Jeg er ved at renovere et gammelt hus i Småland.
Har revet det gamle køkken og den gamle køkkenkomfur ud.
Har muret det overflødige hul i murstensvæggen til.
I stedet vil jeg åbne et hul til en pejs i rummet ved siden af.

På murvæggen i køkkenet tænkte jeg at sætte gips op.
Har I nogen smarte måder at montere gipsen på her?

Når jeg fyrer med pejsen i stuen, bliver muren sikkert lidt varm.
Så er det måske ikke så godt at lime væggen? Med risiko for, at det slipper?

Alternativ 2: Skrue og pløkke i muren?

Et tredje alternativ, jeg har overvejet, er at lave regelværk med stålregler (det er vel ikke så godt med træregler mod muren?) og måske sætte krydsfiner op i stedet?
Dette alternativ gør, at jeg kan have indbyggede stikkontakter, så måske er dette alternativet at gå efter, eller hvad synes I?

Meget taknemmelig for forslag og overvejelser. :-)

Du kan lime med gips-lim. Træk det ud med tandet spartel og tryk pladen på plads.

Tak for svarene.
Pudsning af væggen forestiller jeg mig tager for lang tid.

Gipslim lyder interessant. Jeg vil undersøge dette yderligere.

Det bliver nok dette, eller at jeg bygger væggen ud med nogle cm med pladeregel og sætter krydsfiner op i stedet, føles som om det alternativ kan lette montering af køkkenskabe. mm

Sender med et billede af, hvordan det ser ud.

• En delvist nedrevet murstensvæg med værktøj, en rød spand og byggeudstyr spredt på gulvet i et rum under renovering.
Et tip er at have en dialog med skorstensfejeren. Eftersom du skal installere en brændeovn, skal du jo have en inspektion af denne.

• Synes
rayab
  • Laddar…
Jeg gjorde det samme projekt i sidste hus blev stålregler og minerit den første plade som kommer bagved kaminen så almindelig gips på resten så kan du jo bruge træregler og kortla af for køkkenet på resten

• Synes
rayab
  • Laddar…
rayab rayab sagde:
Tak for svarene.
Pudse væggen forestiller jeg mig tager for lang tid.
Nej, det er sandsynligvis det hurtigste i arbejdstid, det enkleste og bestemt den pæneste og absolut teknisk bedste løsning. Lerpuds eller kalkmørtel eller hvad der er originalt eller ok ifølge skorstensfejeren. Jeg ville vælge lerpuds (eller kalkmørtel) og derefter kalkslam, dvs. hvidt.

rayab rayab sagde:
Sender med et billede af, hvordan det ser ud.
Det ville blive meget flot pudset ;)

Undskyld hvis jeg gentager mig, du bestemmer. Jeg er bare meget overbevist om, hvordan jeg selv ville have gjort det, og hvad jeg selv ville sætte pris på at se, når jeg besøger eller bor i et hus.

• Synes
salahunreal
  • Laddar…
Stenolofanders Stenolofanders sagde:
Nej, det er sandsynligvis den hurtigste i arbejdstid, enkleste og bestemt flotteste og absolut teknisk bedste løsning. Lerpuds eller kalkpuds eller hvad der er original eller okay ifølge soten. Jeg ville have valgt lerpuds (eller kalkpuds) og derefter kalkslam, altså hvidt.
Hmm, ville det virkelig være hurtigere...:thinking:
Er det ikke svært at få det jævnt og glat?
Det føles som om det bliver mere stabilt at fastgøre køkkenskabe på krydsfiner eller lignende, hvis jeg regner det ud.
Stenolofanders Stenolofanders sagde:
Det ville blive meget flot pudset ;)
Undskyld, hvis jeg gentager mig, det er dit valg. Jeg er bare meget overbevist om, hvad jeg selv ville have gjort, og hvad jeg selv ville sætte pris på at se, når jeg besøger eller bor i et hus.

:) Bare godt at høre meninger(y)

En flot pudset murstensvæg er jo en indretningsdetalje, som ikke alle kan få, lidt synd at skjule den.

Claes Sörmland
Det er allerede blevet nævnt, men det skal understreges. Byg ikke op omkring en ældre murstabel, der bliver brugt, med reglar og gips. Murstakken bliver da ikke mulig at inspicere ved næste brandsikringseftersyn, og der er risiko for, at inspektionshuller skal bores.

Pudsning er som sagt det mest fornuftige - det tætnar murstakken, skorstensfejeren/ejendomsejeren kan inspicere den, og det er den originale konstruktion.

A AndersS sagde:
En flot pudset murstock er jo en indretningsdetalje, som ikke alle kan få, lidt synd at skjule den.
Ja det har du ret i, men jeg kan jo pudse murstocken i stuen, hvor jeg skal have kaminen, så bliver i det mindste den side flot på den måde. :-)

Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Det har kommet op allerede, men det skal understreges. Byg ikke for gammel skorsten, der anvendes med regler og gips. Skorstenen bliver da ikke mulig at inspicere ved næste brandsyn, og risikoen er, at inspektionshuller skal bores op.

Pudsning er som sagt den mest fornuftige - det tætner skorstenen, skorstensfejeren/ejendomsejeren kan inspicere den, og det er den originale konstruktion.
Det kan vel alligevel ikke være et krav, at skorstenen skal være åben rundt om?
Tidligere sad der masonitpaneler på væggen der.

Claes Sörmland
Der er ingen retroaktive krav af den type, men i ældre huse følger man de brandsikringsregler, der gjaldt ved konstruktionen. I lange perioder gjaldt det, at skorstenen ikke blev indbygget bag trævægge - træ skulle have en vis afstand til røggangens inderside. I praksis er det vurderingen ved brandsyn, der spiller en rolle; skorstensfejeren skal kunne se, om røggangen er tæt.

• Synes
rayab
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.