Hej,

Jeg har to egetræsplader, der er 8 cm tykke, som jeg skal samle med nogle underliggende lægter, også i eg, 8 cm tykke. Dels for at holde pladerne sammen og dels for at de ikke skal slå sig for meget. Det skal være lidt råt og rustikt, så det gør ikke noget, hvis der kommer lidt revner og slag, men ikke for meget.

Jeg havde tænkt mig at fastgøre lægten til pladen med en rustfri gevindstang, som jeg efterspænder et par gange om året, i takt med at egetræet krymper. Hvad jeg har fundet, er der nemlig ikke så lange rustfri kærvbolte. Løsningen, jeg tænkte på, var en slagmøtrik, der er forsænket og spartelmasse eller dyvler over som vist på billedet. Problemet er, at når jeg spænder møtrikken nedenunder, drejer gevindstangen også.

Nogle forslag til løsning?

• En forsænket islagsmøtrik monteret i en træplanke.
  • En detalje af en islagsmøtrik monteret i en træplade med en gevindstang, der strækker sig nedad.
Hold imod gängstången med 2 muttrar højere oppe på den.

• Synes
SimonZ
  • Laddar…
richardtenggren
Hvis du skal kunne efterspænde, skal du typ loctite islagsmøtrikken, ellers ved du jo ikke, hvor den bevæger sig hen senere.

richardtenggren richardtenggren sagde:
Om du ska kunne efterspænde så behøver du typ loctite:a islagsmøtrikken, ellers ved du jo ikke hvor det bevæger sig hen bagefter.
Låser man islagsmøtrikken mod gevindstangen med loctite så gevindstangen ikke drejer op af islagsmøtrikken, er det det du mener?

Fastgør en møtrik i toppen af gevindstangen, den du har til hensigt at plugge igen.
Forsænk derefter møtrikken med et stemmejern, altså en 6-kantet forsænkning. Loctite i toppen.

• Synes
SimonZ og 1 anden
  • Laddar…
richardtenggren
S SimonZ sagde:
Låser man islagsmøtrikken mod gevindstangen med loctite så gevindstangen ikke drejes op af islagsmøtrikken da mener du?
Ja så ville jeg have gjort, ellers vil den del med lavest friktion jo rotere, dvs svært at styre hvilken ende. :)

• Synes
SimonZ
  • Laddar…
Hvis du ikke har loctite derhjemme, kan du måle ud på gevindstangen, hvor møtrikken stopper på gevindstangen.

Der hvor du vil have, at det stopper, slår du 2-3 stykker prikslag. Så vil du have, at stangen går ind 10mm, laver du prikslag på 8mm, så du får prikslaene ind i møtrikken.

Ikke helt idiotsikkert, men næsten.

Slå et ordentligt hak i skrue og møtrik som deformerer metallet så bør det låse?

Ja så skulle jag gjort, annars kommer jo den del med lavest friktion til at rotere, dvs svært at styre hvilken ende. :)
Hvor hårdt fæster loctite islagsmøtrikken mod gevindstangen? Ingen risiko for at den bevæger sig, når man spænder møtrikken?

Violina Violina sagde:
Slå et ordentligt hak i skrue og møtrik som deformerer metallet, så bør det låse?
L Lutte sagde:
Hvis du ikke har loctite hjemme, kan du måle ud på gevindstangen, hvor møtrikken ender på gevindstangen.

Der hvor du ønsker, at det skal stoppe, slår du 2-3 slag med en prikkel. Så hvis du vil have stangen til at gå ind 10mm, laver du prikkelslag ved 8mm, så du får prikkelslagene ind i møtrikken.

Ikke helt idiotsikkert, men næsten
Tak! Gode løsninger!

richardtenggren
S SimonZ sagde:
Hvor hårdt sidder loctite klipsmøtrikken fast på gevindstangen? Ingen risiko for at den bevæger sig, når man strammer møtrikken?
Loctite er jo egentlig et firmanavn, men underforstået henvises der til deres gevindlåsemiddel, som findes i forskellige varianter, men i dit tilfælde er det vigtigste, at du opnår en højere friktion end sekskantmøtrikken på den side, hvor du gerne vil kunne spænde efterfølgende. Gevindlåsemiddel fungerer som en lim, der aktiveres ved spænding og på denne måde øger friktionen betydeligt.

• Synes
SimonZ
  • Laddar…
P
Loctite er jo egentlig et firmanavn, men underforstået så menes deres gevindlåsning, den findes i forskellige varianter men i dit tilfælde er hovedsagen, at du opnår en højere friktion end sekskantmøtrikken på den side, hvor du vil kunne stramme efter. Gevindlåsning er som en lim, der aktiveres ved tilspænding og på den måde hæver friktionen betydeligt.
Går også fint med gevindtape.

• Synes
SimonZ
  • Laddar…
richardtenggren
Maskintok sagde:
Går även bra med gängtejp.
Absolut, også de foreslåede ovenfor, dvs alt der gør, at friktionen bliver højere end for sekskantmøtrikken.
Lagerlåsning fungerer også, men tog det for usandsynligt, at TS har dette, hvis han ikke har gevindlåsning. :)

• Synes
SimonZ og 1 anden
  • Laddar…
Eller en svejsegnist

• Synes
SimonZ
  • Laddar…
P
Loctite er som skrevet et firmanavn.
Men produktet gängmassa er egentlig ikke beregnet til disse formål, men fungerer udmærket.
massan har en tendens til at ekspandere og under visse forhold blive som lim. den er også fugt- og rustbestandig.

gängtejp er en anden variant, som man bare roterer på gevindene, så skærer gevindene imod hinanden og træghed eller friktion skabes.
med gängtejp kan du lettere tilpasse dig det formål, du arbejder på i forbindelse med snedkerarbejde.

Men som skrevet fungerer begge udmærket.

• Synes
SimonZ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.