Jeg skal bygge en terrasse, der også skal fungere som et tag til et skur, der ligger under terrassen. Forbindelsen mellem bæringen/taget og væggen skal derfor være vandtæt.

Da huset er nybygget, er jeg ikke særligt interesseret i at fjerne panelerne og installere en opretstående skive bagved (typisk som denne stil https://www.traguiden.se/konstrukti.../tak-med-betongpannor/anslutning-mot-takkupa/)

Tror I, at man kunne få et ok resultat, hvis man i stedet bygger efter dette billede?
Byggetegning for en altan, viser konstruktion af væg, bjælkelag og isoleringslag med detaljerede mål og anvisninger til monteringen af ståndskive.
Bæringen monteres direkte på panelen, den opretstående skive lægges udenpå (grøn streg). Øverst på den opretstående skive appliceres en passende fugemasse. Alternativt kan et spor saves i panelen, som den opretstående skive kan monteres i.

Principielt bør konstruktionen se ud nogenlunde sådan her:
Illustration af træterrasse og tagkonstruktion over et skur, med bærende bjælker monteret på husets ydervæg.
I virkeligheden ser det sådan ud nu:
Facade af bygning med bærline markeret i rødt, hvor altan-taget skal monteres. Panel og betonvæg tydeligt synlige under bærlinen. Billede af et hjørne af et hus med sort træpanel, en rød linje markerer, hvor en bærbjælke skal installeres for en fremtidig tagkonstruktion.

Du kan gøre sådan, men der kan stadig komme lidt kondensvand fra luftspalten.

H huggan sagde:
Du kan gøre så, men der kan stadig komme lidt kondensvand fra luftspalten.
Kondens havde jeg ikke tænkt på. Eftersom pladsen vil være åben mod atmosfæren, vil denne kondens sandsynligvis ikke være noget problem, når man tænker på hvilken anden fugt der kan komme ind i rummet.

Hvis jeg på et tidspunkt i fremtiden vil bygge for åbningen, isolere taget og opvarme rummet, kan det måske blive et problem. Men den dag den sorg.

Nogen mening om at save et horisontalt snit i panelet, hvor pladen kan føres ind? Det burde mindske risikoen for, at fugt kommer ind bag pladen, samtidig med at risikoen øges for, at fugt kan trænge ind i panelet.

Jeg synes, at du skal gøre det rigtigt fra starten og tage panelet ned. Det er ikke noget stort arbejde, og det er lettere at få det tæt. Hvis du har brug for at udskifte en panelbræt i fremtiden, er det desuden lettere at gøre end hvis du har sømmet bærelinen fast i panelet.

• Synes
Fadai
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.