20,444 læst ·
4 svar
20k læst
4 svar
Hvordan fastgør man polystyren på lecavæg
Hej!
Vi skal isolere en 25 cm tyk væg af lecablokke med 100 mm celleplast udenpå, og derpå skal vi fastgøre lægter og træpanel... men vi ved ikke rigtig, hvordan vi skal fastgøre celleplast og lægterne for at det skal blive stabilt.
Ville være meget taknemmelig for tips og råd!

/maria
Vi skal isolere en 25 cm tyk væg af lecablokke med 100 mm celleplast udenpå, og derpå skal vi fastgøre lægter og træpanel... men vi ved ikke rigtig, hvordan vi skal fastgøre celleplast og lægterne for at det skal blive stabilt.
Ville være meget taknemmelig for tips og råd!
/maria
Jeg lavede en lignende montering, blot med 70 mm celleplast og puds/betonghulsten som jeg monterede på.
Jeg brugte facadeplug/skruer med passende længde, som jeg borede igennem celleplasten og ind i betonvæggen.
Derefter forborrede jeg i forskallingsbrædderne og skruede dem fast med skruerne.
På den måde blev celleplasten klemt fast mellem forskallingsbrædderne og væggen. For at sikre mig, at forskallingsbrædderne ikke skar ind i celleplasten, brugte jeg 22x95 råspont som forskalling og fik dermed en stor anlægsflade mellem lægte og celleplast.
Facadepuglene monterede jeg med c-c 60 cm, og det blev meget stabilt.
En anden fordel ved denne metode er, at man får minimale kuldebroer.
Jeg brugte facadeplug/skruer med passende længde, som jeg borede igennem celleplasten og ind i betonvæggen.
Derefter forborrede jeg i forskallingsbrædderne og skruede dem fast med skruerne.
På den måde blev celleplasten klemt fast mellem forskallingsbrædderne og væggen. For at sikre mig, at forskallingsbrædderne ikke skar ind i celleplasten, brugte jeg 22x95 råspont som forskalling og fik dermed en stor anlægsflade mellem lægte og celleplast.
Facadepuglene monterede jeg med c-c 60 cm, og det blev meget stabilt.
En anden fordel ved denne metode er, at man får minimale kuldebroer.
Finjas Iso-Let bør fungere til begge projekter, se her side 13:
http://www.finjabetong.se/App_Resource/Page/file/betong/5017-1.pdf
Cellplasten kan også limes med polyuretanlim, men det er dyrt, og det vil gå åt store mængder.
http://www.finjabetong.se/App_Resource/Page/file/betong/5017-1.pdf
Cellplasten kan også limes med polyuretanlim, men det er dyrt, og det vil gå åt store mængder.
Tak for dit tip!
Jeg så, at der fandtes 160 mm facadeplug på byggmax. Overvejer om de ville være nok til at fastgøre 100 mm friogilit plus lægter 22 mm. Det ville blive knap 40 mm ind i lecablokkene. Tror du, det ville fungere?
/maria
Jeg så, at der fandtes 160 mm facadeplug på byggmax. Overvejer om de ville være nok til at fastgøre 100 mm friogilit plus lægter 22 mm. Det ville blive knap 40 mm ind i lecablokkene. Tror du, det ville fungere?
/maria
Måske, fasadpluggen ekspanderer jo kun længst frem.
Men det havde nok ikke skadet at bruge 180 eller 200mm lange.
Så bør du tjekke, om fasadplugg er egnet også til leca.
Jeg brugte 160mm lange til 70mm cellplast og 22mm lægter, fungerede udmærket.
Men det havde nok ikke skadet at bruge 180 eller 200mm lange.
Så bør du tjekke, om fasadplugg er egnet også til leca.
Jeg brugte 160mm lange til 70mm cellplast og 22mm lægter, fungerede udmærket.
Klik her for at svare