Hej!

Jeg bygger en garage i Ytong letbetonblokke, og jeg ser mange varianter af befæstninger. Dog har jeg ikke rigtig set nogen "rangordning" for, hvor meget de kan tåle, og om det er tilstrækkeligt til en garageport, som jeg tror giver ret store moment, hver gang den åbnes og lukkes.

Ytong har en brochure om Befæstigelse, https://www.xella.se/se/docs/279064_ytong_befaestigelse_Hilti_SE.pdf

Den indeholder dog kun henvisninger til Hilti, og hvis jeg regner rigtigt, vil hvert hul koste mig 400 kr med moms... Men hvis jeg forstår det rigtigt, så er injektionsmørtel i kombination med Indvendigt gevindbøsning det mest stabile? Er det, hvad man bruger som standard eller?

Hvis jeg læser rigtigt så er det, fra stærkest til svagest:
Nylonpløk HGN 0,65 kN
Slagpløk 0,45 kN
Letbetonankre (specialværktøj til at banke ind) 0,4 kN
Betonskruer 0,2 kN

Så ser jeg også andre letbetonankre i metal, som
Metal letbetonanker med gevindmønster til fastgørelse i byggematerialer.

Samt pløkker, der skrues i:
images

hvad skal jeg bruge? Overvejer nærmest en af hver. :-P

Mit tip er letbetonskrue

• Synes
Joak
  • Laddar…
Ankermasse!

For overhovedet at kunne komme med et forslag her, så må vi nok vide, hvordan porten skal fastgøres. Hvis det er en slags håbløs model, der giver store kræfter, så er det noget helt andet end noget, der skal klare egenvægt og skalsikring.

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Hej!

Jeg har ikke hentet porten endnu, den er en slagport af model Diplomat Anna, 2500x2100.

Ankermasse, det er i kombination med en indvendigt gevindet bøsning? Fungerer alle mærker, og findes det i almindelige byggemarkeder?

Andreas Lundgren Andreas Lundgren sagde:
Hej!

Jeg har ikke hentet porten endnu, den er en slagport af modellen Diplomat Anna, 2500x2100

Ankermasse, er det i kombination med en indvendig gevind bøsning? Fungerer alle mærker, og findes det hos almindelige byggemarkeder?
Ud fra det jeg kan læse, ser det ud til at være en normal slagport med karm. Monteringsvejledningerne for deres yderdøre indikerer i hvert fald normal brug af karmeskruer og karmhylstre. I letbeton er der lidt forskellige veje, en vej og måske den enkleste er at montere døren i henhold til de normale instruktioner, eventuelt med nogle ekstra fastgørelsespunkter, og letbetonskruer. Forudsat at man strammer korrekt, burde det holde, men naturligvis, hvis man strammer for hårdt, er det fastgørelsespunkt ødelagt, og man skal overgå til plug/ankermasse i det hul.

En sådan montage vil sandsynligvis klare al normal brug, men sådan fastgørelse vil sandsynligvis være lidt mere følsom for eksempelvis en garageport, der slår op i kraftig vind osv. sammenlignet med fastgørelse i træ, som bøjer på en anden måde. Måske kan det i dette tilfælde være hensigtsmæssigt at montere nogle dæmpere eller andre tilbehør, der forhindrer at karmen tager hele kraften, når vinden får fat.

Personligt foretrækker jeg at bruge plug i letbeton, og ikke letbetonplugs med massivt store vinger osv., men mere normale plugs kombineret med fx 6x80 skruer eller tilsvarende. Jeg synes, det sætter sig lidt oftere end letbetonskruen, selvom jeg nogle gange starter der og overgår til plugs i de huller, hvor jeg enten strammer for hårdt, eller skruen glider af en anden grund
Hvid plastikplugg til fastgørelse i byggematerialer som letbeton.

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Hej!

Jag har ikke hentet porten endnu, den er en slagport af model Diplomat Anna, 2500x2100

Ankermasse, det er i kombination med en invendigt gevind hylse? Fungerer alle mærker, og findes det i almindelige byggemarkeder?
Jeg ville have brugt gevindstang

Gängstång og ankermasse er rimeligvis det bedste.

Selv brugte jeg Essves hylstre og letbetonskruer. Det sidder stadig fast +10 år senere.

MathiasS MathiasS sagde:
Gevindstang og anker masse er rimeligvis det bedste.

Selv brugte jeg Essves hylstre og letbetonskruer. Det sidder stadig fast +10 år senere.
Typ nogen lignende disse?
1050737.png 1051526.png

MathiasS MathiasS sagde:
Nej, så här. Ingen plug.

[link]
Jaha, altså bare en (speciel) skrue ind i lättbetongen? Nogen plug? 176042883-origpic-da0266.jpg

Jeg ville ikke have brugt karmhylstre direkte mod letbetonen.
Enten ville jeg have kilet karmen og skruet med letbetonskruer (som ikke behøver plug), men så har man ingen justeringsmulighed, hvis man skulle få brug for det. (som man monterede døre og vinduer tidligere)
Ellers ville jeg have tænkt på det fra starten og lavet åbningen lidt større, beklædt åbningen med et kraftigere bræt, som med fordel kunne skrues og limes, og så monteret karmen som normalt med hylster og skrue.
Et 3. alternativ er at anskaffe nogle større skiver, som man lægger mellem karmhylstret og letbetonen.

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Jaha, alltså bare en (speciel) skrue ind i letbetonen? Nogen plugg?
[bild]
Ingen plugg til disse, de trækker satan i siporex og leca.

disse er tilpasset til at anvendes med karmhylstre. Som @Isakare siger, er det godt at lægge noget mellem hylstret og væggen når væggen er porøs, fordi hylstret ellers let æder sig ind i væggen når man justerer. Enten tager man en teäbit man borer et hul i, eller så køber man det færdige produkt essve har i sit sortiment.

Mats-S
Men ... der findes jo også muligheden for at fastgøre et mellemliggende materiale mellem porten og ytong’en for at fordele belastningen på en større overflade end enkelte fastgørelsespunkter direkte i ytong’en. F.eks. skrue + sætte lime (pl400 type) planke mod ytong og derefter fastgøre garageporten i planken ...

Garanteret stærkeste og mest holdbare alternativ, desuden falder alle diskussioner bort om hvad der er den bedste skrue i letbeton ;-)

Er letbetonen allerede på plads, så lej en kapsav og sav 5 cm væk fra letbetonen. Jeg ville aldrig nogensinde fastgøre din port direkte i det materiale.
Hvorfor?
Spørg alle de husejere, som jeg har hjulpet med at fikse deres yderdøre, der er faldet ud fra fæstet i letbeton ... så "better safe than sorry" fastgør ikke noget tungt, rystende trykbelastende direkte i letbeton, der er INGEN marginer, når det sprækker, så er det totalt uden fæste :cry:

Senest redigeret:
  • Synes
Andreas Lundgren og 1 anden
  • Laddar…
Brug karmhylster med trykfordelingsskive og letbeton skruer.
Skru i dobbelte rækker. Dvs både i falsen og i den synlige del af karmen.
Det holder!

• Synes
tergo og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.