B
Før maling faser jeg kanter på gips, der møder anden gips, hvor de ikke er nedsænket eller faset. Jeg har brugt en hobbykniv fra gipskniven, og det virker, men det bliver lidt bølget uanset hvad jeg gør. Det gør vel ingen forskel, men det ser lidt dumt ud for maleren? Er der nogen tip til, hvordan man får det flot, ligesom kanter på loftgips?

Har også prøvet "fasthøvl" fra Biltema https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hyvlar/fashyvel-2000045480, som var utrolig dårlig, rev papiret i stykker.
 
  • Synes
Lindbergarn
  • Laddar…
B
Mats-S Mats-S sagde:
Køb en ærlig surform, virker perfekt til diverse småslibninger og afrundinger af gips :)
oplevede at den også flænsede papiret, men jeg har måske en forkert surform..
 
Mats-S
B bygges sagde:
upplevde att den också trasade sönder pappen, men jag kanske har fel surform..
Eller teknikken, du skal trække skråt nedad fra oversiden af pappet, og ikke for hårdt ;-)
 
  • Synes
mexitegel
  • Laddar…
Brug gipskniven, ikke kun bladet.
Med den rette vinkel bliver selve kniven en anhold, og det bliver lige og pænt.
 
  • Synes
mexitegel
  • Laddar…
B
Isakare Isakare sagde:
Anvender gipskniven, ikke bare bladet. Med den rette vinkel bliver selve kniven en anhold, og det bliver lige og pænt.
Trænet i en halv time på overskydende gips, får det ikke til. Nogle gange må man vel acceptere sine mangler, antar jeg.
 
Man skal ikke undervurdere, at kniven også er skarp. At det bliver bølget er ingen fare.
 
S
"Det ordner maleren." ;)
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
I lige dette tilfælde passer det vel meget godt.

Nogle gange tror jeg, at mange er lidt for kræsne, ved ikke om det er fordi man har set så mange håndværkergrejer på nettet eller om man tænker for meget.

En rigtig maler, der er utilfreds med fasningen, skærer det til som han vil have det og så er det godt, nogle vrange idioter skal absolut finde snedkeren så han kan gøre det om, ligegyldigt om det tager hele dagen, før han kan fortsætte :)

Så er det vel godt, at man spørger, hvis man er usikker på, hvordan det skal være, det burde nok flere gøre.
 
  • Synes
sinuslinus
  • Laddar…
B
Så man kan springe over det her moment, og maleren er lige så glad for det?
 
B bygges sagde:
Så man kan springe det her skridt over og maleren er lige så glad for det?
Nej de sætter nok pris på, at det er gjort.
 
B
Stefan N Stefan N sagde:
Prøvet en rigtig fashøvl? [link]
Forhåbentlig bedre end Biltemas dito? Næste gang, nu er det meste gjort på frihånd.
 
Mats-S
B bygges sagde:
Trænet i en halv time på overskydende gips, får det ikke til at fungere. Nogle gange må man vel acceptere sine mangler, antar jeg
Hej igen, missede en vigtig ting, hvordan du nemmest skal håndtere surform.
Stil dig ved siden af den side, der skal fases, træk surform lidt lidt skråt nedad og MOD dig med et LET tryk.
Hemmeligheden er at trække surform og fase MOD dig, meget lettere end at trække fra dig. Du har nemlig betydeligt bedre kontrol over trækket og trykket da :-)

Men som allerede påpeget, kan det også gøres at fase kanten med en gipskniv, men jeg tror det er sværere for en novice. Som fagmand er det sådan, jeg gør oftest ;-)
 
S sinuslinus sagde:
”Det fixer maleren.” ;)
En sløset ven arbejdede som tømrer og skrev ofte den tekst med byggekridt på gipspladerne.
En morgen, da han kom på arbejde, var væggene i et helt rum perforeret med en hammer, og teksten "Det fixer tømreren"
Maleren blev mistænkt, men ingen tilstod.
 
  • Wow
  • Synes
  • Haha
Sara Samuelsson og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.