7,985 læst ·
18 svar
8k læst
18 svar
Hvordan fase gipsplader godt?
Side 1 af 2
Før maling faser jeg kanter på gips, der møder anden gips, hvor de ikke er nedsænket eller faset. Jeg har brugt en hobbykniv fra gipskniven, og det virker, men det bliver lidt bølget uanset hvad jeg gør. Det gør vel ingen forskel, men det ser lidt dumt ud for maleren? Er der nogen tip til, hvordan man får det flot, ligesom kanter på loftgips?
Har også prøvet "fasthøvl" fra Biltema https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hyvlar/fashyvel-2000045480, som var utrolig dårlig, rev papiret i stykker.
Har også prøvet "fasthøvl" fra Biltema https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hyvlar/fashyvel-2000045480, som var utrolig dårlig, rev papiret i stykker.
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 610 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,610 indlæg
Køb en ordentlig surform, fungerer perfekt til diverse finepudsninger og affasninger af gips 
Der findes et antal varianter, fx denne:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ilar-raspar-och-hyvlar/filar/gipsrasp-012740/
Der findes et antal varianter, fx denne:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ilar-raspar-och-hyvlar/filar/gipsrasp-012740/
Testet en rigtig fashøvl? https://www.proffsmagasinet.se/mask...MIytrVmqTI9gIVk6kYCh3daAzYEAkYBCABEgIBJ_D_BwE
I lige dette tilfælde passer det vel meget godt.
Nogle gange tror jeg, at mange er lidt for kræsne, ved ikke om det er fordi man har set så mange håndværkergrejer på nettet eller om man tænker for meget.
En rigtig maler, der er utilfreds med fasningen, skærer det til som han vil have det og så er det godt, nogle vrange idioter skal absolut finde snedkeren så han kan gøre det om, ligegyldigt om det tager hele dagen, før han kan fortsætte
Så er det vel godt, at man spørger, hvis man er usikker på, hvordan det skal være, det burde nok flere gøre.
Nogle gange tror jeg, at mange er lidt for kræsne, ved ikke om det er fordi man har set så mange håndværkergrejer på nettet eller om man tænker for meget.
En rigtig maler, der er utilfreds med fasningen, skærer det til som han vil have det og så er det godt, nogle vrange idioter skal absolut finde snedkeren så han kan gøre det om, ligegyldigt om det tager hele dagen, før han kan fortsætte
Så er det vel godt, at man spørger, hvis man er usikker på, hvordan det skal være, det burde nok flere gøre.
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 610 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,610 indlæg
Hej igen, missede en vigtig ting, hvordan du nemmest skal håndtere surform.B bygges sagde:
Stil dig ved siden af den side, der skal fases, træk surform lidt lidt skråt nedad og MOD dig med et LET tryk.
Hemmeligheden er at trække surform og fase MOD dig, meget lettere end at trække fra dig. Du har nemlig betydeligt bedre kontrol over trækket og trykket da
Men som allerede påpeget, kan det også gøres at fase kanten med en gipskniv, men jeg tror det er sværere for en novice. Som fagmand er det sådan, jeg gør oftest ;-)
