Man skal tilsyneladende have 2,40 i loftshøjde for at få godkendt rummet som boligareal. Bjælkerne sidder på 2 m, så hvordan gør man? Kan man lægge bjælkerne ovenpå ydervæggene, eller skal de sidde i spænd for at væggene ikke skal falde indad?
Vi skal skifte tag og tagbjælker på samme tid. Vil delvist have åbent og gerne med synlige bjælker eller tagspær, afhængigt af hvad der fungerer bedst, og andre steder et lille loft, men der er også lidt plads på overetagen.
1800-tals hus i sandstenstegl.

• Loft med synlige, hvide bjælker i et rum med trævægge, potentielt en del af et renoveringsprojekt for et 1800-tals hus i sandstenstegl.
Skal I bygge om eller til? Tror ikke jeg har 2,40 nogen steder i vores hus, bygget 1936..

plåtrickard plåtrickard sagde:
Ska ni bygge om eller til? Tror ikke jeg har 2,40 nogen steder i vores hus, bygget 1936..
Bygge om og klassa om økonomibyggnad til bolig. Ved ombygning af fx badeværelse i boligdelen så gælder også de nye regler tydeligvis.

Hvorfor omklassificere ?

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Hvorfor omklassificere?
For at vi skal bruge den som bolig og ikke til stald. Jeg formoder, at man bør gøre dette for at husets værdi da stiger med mere boligareal og korrekt forsikring.

Hvor højt er der til loftet? Bjælkerne tæller vi ikke med. Skal I ansøge om byggetilladelse eller bygningsanmeldelse? I så fald hvordan?

Myrstacken
L Lotta100 sagde:
For at vi skal bruge den som bolig og ikke til stald.
Stald siger du.. det er ikke altid det er så dumt med en stald..
Min kone siger, at jeg er som en rigtig hingst nogle gange..
Så placerer hun mig ude i et skur, hvor jeg får lov til at fnyste lidt...
Havde meget hellere stået i en lav stald et par timer af og til, hvis jeg selv havde fået lov at vælge...

L Lotta100 sagde:
Bygge om og klassificere om ekonomibyggnad til bolig. Ved ombygning af fx badeværelse i boligdelen gælder de nye regler tilsyneladende også.
Hvilke regler tænker du på?

Der findes jo utroligt mange boliger på landet, der har en lavere loftshøjde end 2.40.

Og endnu flere lader/stalde, hvor at hæve loftet er så teknisk kompliceret og dermed dyrt, at det bliver mere økonomisk forsvarligt at rive bygningen, og bygge noget nyt.

Hvor højt er det til loftet? Bjælkerne tæller vi ikke med. Skal I ansøge om byggetilladelse eller byggeanmeldelse? I så fald hvordan?
215 og 2 til bjælke. Dog skal vi isolere pladen og lægge gulvvarme. Enten med mekanisk ventileret gulv eller bryde op så mere højde imellem bliver der i hvert fald ikke.
Vi har fået at vide fra kommunen, at de tæller fri højde i hele rummet, og at det gælder til bjælken, ikke imellem.
Det bliver byggetilladelse, da vi også skal flytte et badeværelse.

S skogaliten sagde:
Hvilke regler tænker du på?

Der er jo utallige boliger på landet, der har lavere lofthøjde end 2.40.

Og endnu flere lader/stalde, hvor det at hæve loftet er så teknisk kompliceret og dermed dyrt, at det bliver mere økonomisk forsvarligt at rive bygningen ned og bygge noget nyt.
BBR.
Ja, det er også min tanke, men hvis vi skal have bolig i stalden, så gælder de nye regler. Inde i huset er det ok med lavere højde, så længe man ikke flytter køkken, badeværelse osv., for så skal man have byggetilladelse, hvilket så går efter de nye regler.
Så man bør vel undgå at flytte disse.

Ok, hvordan ser det ud på loftet? I har nok brug for helt nye spær.

Ok, hvordan ser det ud på loftet? I har nok brug for helt nye spær.
Vi kommer sandsynligvis til at sætte helt nye op.
Vil det hjælpe os med at kunne fjerne bjælkerne og flytte dem op på væggene i stedet for i væggene?
I badeværelset, hvor kravet kun er 2,10, ville dette have hjulpet. Kan spær ligge på væggene, og så kan man i teorien fjerne bjælkerne. Vi vil naturligvis få det regnet ud, men vil mest gerne vide, om loftshøjden bare er ønsketænkning.

Ja, det plejer at kunne bygges sådan.

Ja, det brukar gå att bygge så.
Er det sandsynligt at det er dobbelt i beboelseshuset som på billedet altså underramme på tagbjælke placeret på ydervæggen og så en bjælke indmuret i væggen. Altså den som er for lav og som skal hæves, fjernes?

• Loft med træbjælker og skråt tag, mulig dobbel konstruktion. En bjælke i væggen kan være for lav og skal muligvis hæves eller fjernes.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.