Man skal tilsyneladende have 2,40 i loftshøjde for at få godkendt rummet som boligareal. Bjælkerne sidder på 2 m, så hvordan gør man? Kan man lægge bjælkerne ovenpå ydervæggene, eller skal de sidde i spænd for at væggene ikke skal falde indad?
Vi skal skifte tag og tagbjælker på samme tid. Vil delvist have åbent og gerne med synlige bjælker eller tagspær, afhængigt af hvad der fungerer bedst, og andre steder et lille loft, men der er også lidt plads på overetagen.
1800-tals hus i sandstenstegl.
Vi skal skifte tag og tagbjælker på samme tid. Vil delvist have åbent og gerne med synlige bjælker eller tagspær, afhængigt af hvad der fungerer bedst, og andre steder et lille loft, men der er også lidt plads på overetagen.
1800-tals hus i sandstenstegl.
Bedrevidende
· östergötland
· 2 769 indlæg
Skal I bygge om eller til? Tror ikke jeg har 2,40 nogen steder i vores hus, bygget 1936..
Stald siger du.. det er ikke altid det er så dumt med en stald..L Lotta100 sagde:
Min kone siger, at jeg er som en rigtig hingst nogle gange..
Så placerer hun mig ude i et skur, hvor jeg får lov til at fnyste lidt...
Havde meget hellere stået i en lav stald et par timer af og til, hvis jeg selv havde fået lov at vælge...
Hvilke regler tænker du på?L Lotta100 sagde:
Der findes jo utroligt mange boliger på landet, der har en lavere loftshøjde end 2.40.
Og endnu flere lader/stalde, hvor at hæve loftet er så teknisk kompliceret og dermed dyrt, at det bliver mere økonomisk forsvarligt at rive bygningen, og bygge noget nyt.
215 og 2 til bjælke. Dog skal vi isolere pladen og lægge gulvvarme. Enten med mekanisk ventileret gulv eller bryde op så mere højde imellem bliver der i hvert fald ikke.Jonatan79 sagde:
Vi har fået at vide fra kommunen, at de tæller fri højde i hele rummet, og at det gælder til bjælken, ikke imellem.
Det bliver byggetilladelse, da vi også skal flytte et badeværelse.
BBR.S skogaliten sagde:
Ja, det er også min tanke, men hvis vi skal have bolig i stalden, så gælder de nye regler. Inde i huset er det ok med lavere højde, så længe man ikke flytter køkken, badeværelse osv., for så skal man have byggetilladelse, hvilket så går efter de nye regler.
Så man bør vel undgå at flytte disse.
Vi kommer sandsynligvis til at sætte helt nye op.Jonatan79 sagde:
Vil det hjælpe os med at kunne fjerne bjælkerne og flytte dem op på væggene i stedet for i væggene?
I badeværelset, hvor kravet kun er 2,10, ville dette have hjulpet. Kan spær ligge på væggene, og så kan man i teorien fjerne bjælkerne. Vi vil naturligvis få det regnet ud, men vil mest gerne vide, om loftshøjden bare er ønsketænkning.
Klik her for at svare