Hej
Jeg skal skære et par fliser for at få ~6 cm "strimler" til at sætte på kanten af en væg.
Men uanset hvad jeg gør, bliver kanterne lidt "flossede" med små stykker af glaseringen, der går ud langs snittet.
Jeg har prøvet med et par forskellige fliseskærere + en simpel vandkap med diamantklinge, men får stort set samme resultat
Er det bare at acceptere det, slibe lidt på kanten med diamantbrynet og håbe på, at det ikke ses?
Eller er jeg bare overdrevent kræsen?
Hvide fliser, hvis nogen undrer sig.
-/Christian
Jeg skal skære et par fliser for at få ~6 cm "strimler" til at sætte på kanten af en væg.
Men uanset hvad jeg gør, bliver kanterne lidt "flossede" med små stykker af glaseringen, der går ud langs snittet.
Jeg har prøvet med et par forskellige fliseskærere + en simpel vandkap med diamantklinge, men får stort set samme resultat
Er det bare at acceptere det, slibe lidt på kanten med diamantbrynet og håbe på, at det ikke ses?
Eller er jeg bare overdrevent kræsen?
Hvide fliser, hvis nogen undrer sig.
-/Christian
Moderator
· Stockholm
· 57 860 indlæg
Jeg tror, det bliver bedre med en lidt mere avanceret kap. Hvis vi antager, at du med "enkel vandkap" mener en med klingen monteret under, hvor pladen skubbes mod klingen. De mere professionelle maskiner kører jo klingen oppefra, og man skubber klingen på en skinne over pladen. Det giver en "mildere" skærvinkel mod glasuren.
Dels kan man leje sådanne maskiner, dels kan du måske bede en flisemurer om at kappe fliserne for dig. Flisemureren har måske desuden et ekstra trick, der giver godt resultat.
Dels kan man leje sådanne maskiner, dels kan du måske bede en flisemurer om at kappe fliserne for dig. Flisemureren har måske desuden et ekstra trick, der giver godt resultat.
Dels skal du have en glat klinge, dels skal du rids med den nogle få millimeter, inden du skærer. At klingen er balanceret er selvfølgelig en forudsætning. Jeg plejer at gøre sådan med gres porcellanato, der er højglans, og det fungerer. Har en stor sav med vandkøling, hvor motoren glider i en skinne. Om det netop er det, eller klingen der er afgørende, ved jeg ikke. Tror dog mere på klingen.
http://3.bp.blogspot.com/_x71CpEhK4b0/SmYVrbUtAqI/AAAAAAAAAFw/dq2HX7B1DFU/s1600/dag+2+009.jpg
er det profmaskine synes I?
mere almindeligt med vinkelsliber eller sådan lille vandkapsav.
selvfølgelig er klingen vigtig. en med "hel"klinge skærer finere end dem med "tænder"
er det profmaskine synes I?
mere almindeligt med vinkelsliber eller sådan lille vandkapsav.
selvfølgelig er klingen vigtig. en med "hel"klinge skærer finere end dem med "tænder"
Da jeg testede den udloddede multicuttern fra Bosch (se anden tråd) prøvede jeg også at skære fliser med et savklinge med hårdmetalkross. Jeg syntes, at skæringen blev rigtig fin, selvom det ikke gik så hurtigt. Når jeg bygger det næste badeværelse om et år eller to, vil jeg nok købe en diamantskive og teste.
Hvis det er en afslutning på et yderhjørne, du skal få til, så er mit tip, at du sætter den ikke skårne kant udad.
Uanset snittet på flisen bliver det aldrig 100%, men hvis det ligger ind mod en anden flise med fug imellem, ses det næsten ikke (medmindre det er meget frynset selvfølgelig).
Uanset snittet på flisen bliver det aldrig 100%, men hvis det ligger ind mod en anden flise med fug imellem, ses det næsten ikke (medmindre det er meget frynset selvfølgelig).
Klik her for at svare