Jeg monterer lydabsorberende paneler på en betonvæg i en ældre bygning. Væggene er selvfølgelig ikke helt lige og heller ikke 90 grader mod gulvet.
Den første plade blev sat op, så den fulgte væggen i stedet for at være helt lodret, dette for at undgå, at den inderste af de lodrette ribber på pladen skulle blive kileformet. Usikker på, om det var smart.
Den sidste panelplade på den væg kommer selvfølgelig ikke til at passe nøjagtigt, dels fordi jeg ikke forventer helt parallelle vægge og dels pga. den der idiot Murphy!

Jeg kan måle afstanden fra næstsidste plade til væggen øverst og nederst og save den sidste plade med et lige snit, men helst ville jeg se, at pladen fulgte væggen, hvor den buer (ikke meget, men nogle mm). Hvordan kan jeg få det til at ske?

For at komplicere sagen yderligere skal der saves en udskæring i den sidste plade, så en stikkontakt ikke bliver dækket. Nogle tips til, hvordan udskæringen rammer præcist det rigtige sted? Jeg har et par idéer, men de er ikke idiotsikre, og jeg tager gerne imod forslag til flere.

T
For at få den sidste plades kant mod den buede væg kan du måle flere punkter, sig hver 20 centimeter, og derefter tegne efter stregerne og save.
En anden måde er at grovklippe pladen og derefter holde en blyant mod en klods mod væggen og tegne profilen på pladen.

Udtaket får du måle fra en kendt kant og derefter tegne på pladen og save til hullet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.