Jeg skal samle regler med størrelsen 120x45 i 90-graders vinkel. Det skal blive en ramme til en dør. Jeg tænkte at bruge halv-i-halv som samling. Jeg mener, at jeg har set en diskussion i dette forum (muligvis et andet forum) som beskriver en enkel metode til at få 90 grader i hver samling, men jeg kan ikke finde den.

Er der nogen, der har et godt tip til, hvordan man kan gøre det?

Lige nu har jeg tænkt at bygge rammen på et stort bord, jeg har, og bruge hjørnerne på bordet som vinkel. Et par skruetvinger til at holde reglerne fast.

Er jeg på rette vej, eller har I bedre forslag?

/Niklas

Jeg misforstår måske hvilke vinkler du mener, men en sikker metode er at måle diagonalerne i rammen. Er de lige lange er også hjørnerne 90 grader forudsat at begge langsider er lige lange og at begge kortsider er lige lange.

Det var jo en variant. Den føles helt rigtig som kontrolmåling. Jeg har set hörnspännare men de jeg har set er for små til mine behov.

Måle skal jeg dog gøre.

Et alternativ til bordshjørnet.

Jeg har en eller et par bagsider til IKEA-køkkenskabe stående.
De er skåret i den rette (rette :) ) vinkel, og er gode at bruge, når vinkelhagen er for lille.

M
pythagoras kan jo anvendes i større sammenhænge for at tjekke en individuel vinkel.

MaxPax sagde:
pythagoras går jo bruge i større sammenhænge for at tjekke en individuel vinkel.
...og en god huskeregel for Pythagoras' sætning som selv jeg lykkes at holde i hovedet er 3-4-5-metoden.
En side 3/30/300cm, den anden 4/40/400cm, og hypotenusen (stavning?) 5/50/500cm.
Passer det ikke ind, kan man jo fordoble alle mål til 6-8-10 o.s.v.

Lostmoose sagde:
...og en god huskeregel for Pythagoras læresætning, som selv jeg kan huske, er 3-4-5-metoden.
En side 3/30/300cm, den anden 4/40/400cm, og hypotenusen (stavning?) 5/50/500cm.
Hvis det ikke passer, kan man jo fordoble alle mål til 6-8-10 osv.
Kuriosa:
Dette kaldes Egyptiske trekanter http://sv.wikipedia.org/wiki/Pythagoreisk_trippel

I de gamle dage, før der fandtes lommeregnere, og vi havde hæfter med regnetabeller i stedet,
var der en tabel med disse egyptiske trekanter i hæftet.
Tanken var, at egypterne brugte dem, da de byggede deres pyramider under faraoernes tidsalder.
Pyramiderne har jo en kvadratisk bundflade, som alle kender til :rolleyes:
3, 4, 5 er den simpleste, men der findes altså flere.

KnockOnWood sagde:
Kuriosa:
Detta kaldes Egyptiske trekanter [link]

I de gode gamle dage, før der var lommeregnere, men vi havde hæfter med regnetabeller i stedet,
var der en tabel med disse egyptiske trekanter i hæftet.
Tanken var, at egypterne brugte dem, når de byggede deres pyramider under faraoernes tidsalder.
Pyramiderne har jo en kvadratisk bundflade, som alle kender til :rolleyes:
3, 4, 5 er den enkleste, men der er altså flere.
Det var som pokkers.
3,4,5 bruger man jo ofte, men at der fandtes flere, havde jeg ingen idé om.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.